Urban Peers ska med sina klassiska svenska smaker ta ciderälskare med storm.
Den sista oktober lanseras ett nytt svenskt cidermärke på marknaden, Urban Peers. Bakom märket hittar du den unga entreprenören Jacob Zachrisson. Med Urban Peers vill han erbjuda cider med förstklassig smak kombinerat med skandinavisk design, och samtidigt föra den svenska traditionen vidare.
– Jag kände att det fanns en lucka att fylla, berättar Jacob Zachrisson.
Med en pappa som startade glöggmärket Dufvenkrooks har intresset för drycker funnits i Jacobs närhet länge. Han förklarar att han redan i tidig ålder fick vara med och testa de olika smakkombinationerna i barndomsköket i Kullavik, söder om Göteborg. Detta lade grunden till Jacobs intresse för drycker, och här föddes en dröm om att en dag skapa ett eget dryckesvarumärke.
I ett land där både konsumtionen och tillverkningen av öl är så pass stark ansåg Jacob att det var något som saknades på hyllorna inne på Systembolaget.
– Tittar man på den svenska ölmarknaden så har antalet ölsorter exploderat de senaste åren, samtidigt som cidermarknaden varit ganska så återhållsam, förklarar han, och fortsätter:
– Man får dock inte glömma att vi i Sverige är oerhört duktiga på cider, som är uppskattad och hyllad världen över.
Det är därför ingen slump att Urban Peers tillverkar sin cider hos en av landets mest respekterade producenter, Herrljunga Cider. Detta kallas för legotillverkning och är inte alltför ovanligt bland mindre aktörer som vill komma igång med sin produktion. – Att utnyttja de fantastiska kunskaper och resurser som vi har, genom att producera i Sverige, var ett givet alternativ.
Urban Peers samtliga smaker lanseras på Systembolaget den 31 oktober, och kostar 17,90 kr.