Foto: Johanna Pettersson

Så landar du jobb hos kändisarna

09:51 21 Feb 2023

Vem hade Kim Kardashian varit utan Paris Hilton, eller kanske framför allt: vem hade Paris Hilton varit utan Kim Kardashian? Nöjesguiden har träffat tre personer som förenklat kändisars liv avsevärt.

Kändisar har genom alla tider haft assistenter och sidekicks som inte sällan själva skapar sig egna framgångsrika karriärer. Det mest aktuella exemplet i Sverige är definitivt Norrköpingstjejen Lovisa Worge som landade jobbet som Bianca Ingrossos assistent 2018. Nu driver de bolaget Ani Jewels tillsammans och Lovisa är en av Sveriges mest framgångsrika influencers.

Influencervärlden intresserar mig otroligt mycket och det måste finnas tiotusentals unga svenskar som skulle gå genom eld för att få tillgång till Stockholms inre kärna. För deras skull (och för min egen nyfikenhet) har jag träffat tre personer som alla jobbar eller har jobbat runt om kändisar och tagit reda på hur de burit sig åt för att lyckas med sina karriärer. Jag kan redan nu avslöja att det som alla tre har gemensamt, förutom att vara karismatiska och ljuvliga personer, är ett stort driv, öppenhet och en förmåga att förvalta alla chanser de får.





MY-LOUISE NILBACK

My-Louise Nilback jobbar idag på pr-byrån Redgert Comms, men hade för några år sedan rollen som Margaux Dietz koordinator. Som 19-åring flyttade hon från Göteborg till Stockholm och jobbade till en början som VD-assistent på Warnerbros. Redan då fanns dock en längtan att ta sig vidare i karriären - hon ville in i mediabranschen och allra helst jobba med det lovordade pr-geniet Daniel Redgert. När My-Louise en dag på väg till jobbet fick syn på Daniel Redgert på stan såg hon sin möjlighet och tog kontakt. Det första mötet ledde till en kaffe. Daniel hade inget jobb att erbjuda henne, men hans vän och kontorskollega Margaux ville anställa en koordinator och Daniel lade in ett gott ord för My-Louise. Den gången gick jobbet till någon annan, men en tid senare när Margaux nämnde i sin podcast att hon funderade på att anställa en ny person såg My-Louise, återigen, sin möjlighet.
— När jag hörde podden skrev jag till Margaux igen och då kopplade hon ihop mig med sin exman. Han intervjuade mig och vi pratade kring vad jobbet innebar. Sedan hörde han av sig efter ett par dagar och sa att de ville anställa mig. Jag tror att de såg att jag var intresserad eftersom jag sökte igen. Det blev tydligt att jag lyssnade på podden, det gav förtroende.

Hur såg jobbet hos Margaux ut?
— Jag hjälpte till med allt som rörde hennes arbete. Jag bokade in saker så att hennes schema skulle gå ihop, planerade samarbeten, var första kontakten utåt till alla som hörde av sig. Om hon skulle vara konferencier eller gå på gala bokade jag in en stylist och så vidare. Genom att jobba i en liten organisation blir det att man lär sig alla delar; sälj, produktionsledning, projektledning, ekonomi. Allt som man gör på en startup, typ.

Hur var er relation?
— Man kommer väldigt nära varandra, det är oundvikligt för man umgås på helger, sena inspelningskvällar. Det blir som att man är med någon hela tiden. Jag hade en relation med hela familjen. Därför är personkemin väldigt viktig, men också att man är en medgörlig person och flexibel. Man ska kunna hänga med på allt och vara en fluga på väggen.

Det är ett väldigt eftertraktat jobb. Har du tips till andra som vill arbeta nära influencers?
— Jag tror att första grejen är att veta varför man vill det. Jag tror att man måste vara prestigelös och veta varför man gör det, för att sedan kunna använda det jobbet till din dröm som du vill uppfylla. Sedan måste man också veta sina styrkor, för det finns jättemånga som skulle vilja ha det jobbet, så varför ska just du vara där? Utgå från dina styrkor och fundera på vad just den här personen behöver. Är det till exempel att du är väldigt noggrann? Vissa kanske är detaljstyrda, någon annan kanske förlitar sig helt på sin koordinator. Man kan också skicka en spontanansökan till personer som man tror kan behöva hjälp men som inte aktivt skrivit ut det.

 

”Ansökan kan ske genom ett sms eller ett DM”



Det är så modigt att du bara gick fram till Daniel Redgert på gatan. Har du alltid varit orädd?
— Jag tror det, i alla fall att liksom be om det man vill ha, för det är så mycket enklare så. Om man bara gör saker på det traditionella sättet, då kommer också resultatet bli detsamma. Jag försöker ta till det i alla grejer jag gör.

Efter rollen som Margaux koordinator hann My-Louise med en sväng som VD för podcastbolaget Qast, innan cirkeln slöts och hon blev anställd på Daniel Redgerts succébolag Redgert Comms. Där jobbar hon med Growth Lead, eller idéutveckling och pitcharbete för att vara tydligare.

Vad letar ni efter när ni ska anställa någon?
— Jämfört med corporate som kanske mäter efter rätt bakgrund, rätt skola och rätt erfarenhet i en old school-variant så har Redgert Comms filosofi varit att connecta med rätt personer i din omgivning, oavsett om det är Daniel själv eller någon annan på företaget. Ansökan kan typ ske genom ett sms eller dm, det kan vara mycket mer i pratstadiet. Jag vet att någon varit skön i ett DM och så har Daniel ringt upp och bara: ”Tja, du verkar ashärlig. Vem är du?” och så går det jättefort istället för att man ska läsa massa ansökningar. Vår filosofi är också att man kan lära sig alla detaljer, men man kan inte lära sig rätt attityd eller inställning.

 


 


FRIDA SELKIRK

Frida Selkirk är Sveriges troligtvis kändaste och mest framgångsrika nagelstylist. Hon äger två egna salonger, är delägare i bolaget Nail Democracy och syns ofta som trendsättare och expert i olika sammanhang. Hon har varit verksam sedan 1991 och har i allra högsta grad varit delaktig i att bygga upp nagelbranschen i Sverige till vad den är idag. När hon som 19-åring stötte på en nagelstylist för första gången kände hon dock knappt till att yrket existerade.
— Jag skulle förlova mig med min man och sprang förbi ett solarium. I solariet fanns ett litet hål i väggen med en tjej som gjorde naglar. Det var första gången jag såg det och tyckte det var coolt, jag gick in och gjorde naglar och blev helt förälskad. Det ingår så mycket i det: det är färg, form, skulptering, allt det kreativa och massa gorgeous tjejer att snacka skit med hela dagarna. Jag blev en av hennes första elever, för hon hade precis gått en utbildning i USA och fått en lärarlicens. På den vägen var det.

Nagelverksamheten var inget som gick att leva på under 90-talet, utan Frida utbildade sig också till frisör och gjorde fransförlängningar, brynstyling och makeup för att få det att gå runt.
— Svenska kvinnor gjorde inte naglar, eller vi gjorde inte mycket alls på salonger. Man slösade inte pengar på sitt utseende på det sättet. Men, du vet, världen ändrades. När Instagram kom var det inte längre fult att vara fåfäng utan ansågs mer som en kul grej eller hobby. När det hände blev också modehusen intresserade av naglar som en accessoar. Många av modehusen började göra egna nagellack, det blev en stor grej. Då blev även den svenska pressen intresserade av naglar och då var jag en tjej som redan hade jobbat ganska länge och hade den inriktningen. Det ledde till att de ringde mig och ville veta vad jag tyckte, vad som var trendigt och lite så. Jag hjälpte ganska många unga designers under modeveckorna att få en coolare visning, ställde upp och sponsrade Ida Sjöstedt och många andra. Man fick vara med och förändra branschen åt ett håll som var bra.

Hur har din karriär sett ut? Har du alltid varit egen?
— Jag har varit egen sedan jag var 19 år. Från början var det bara en enskild firma som sedan växte och växte och växte. Jag fick börja hyra in andra tjejer så att vi kunde ta emot fler kunder, skaffa större lokaler. Jag började med modeveckorna och att göra plåtningar. Då insåg jag att vi behövde en typ av agentur. Jag blev kontaktad av andra bolag för att göra events, så då hyrde jag ut tjejer till deras fester eller promotions eller vad det nu kunde vara. Då växte den agenturen fram. Det var inget jag planerade, utan jag har bara svarat på det som kommit. Jag är duktig på det, jag märker att ”nu går vindarna ditåt” eller ”nu vill de det här” och så löser man det.

Vem var den första kändisen du jobbade med?
— Om man pratar internationell kändis var Robin Wright i Stockholm och spelade in den amerikanska Millennium-filmen. Då fick jag henne som kund, vilket var lite stort. Hon kom in på salongen och då hade jag inte skapat en salong som var rustad för det där VIP-iga där man kan få sitta lite själv. Då började de idéerna födas. Kim Cattrall har jag gjort många gånger, Mariah Carey gjorde jag sist hon var här. När det gäller svenska kända namn så har jag allt från Efva Attling och Lena Olin, till Sabina Ddumba och Molly Hammar. Emilia de Poret är en kär kund som har gått hos mig i många år. Jag träffar sjukt kompetenta kvinnor från olika branscher, varje dag, som alla på ett eller annat sätt inspirerar mig och för bolaget framåt.

Har sociala medier hjälpt din egen verksamhet mycket?
— Ja gud ja, men det är inte bara kanalerna, framför allt inte idag för att det finns för många verksamma. Den bästa influencern är den som har många kontakter, men då menar jag riktiga kontakter. Word to mouth är den absolut mest kreddiga reklam du kan få. Det är så man bygger en riktig kundkrets. Man kan också bygga ett varumärke, vilket Instagram är jättebra för. Det är vår lookbook nu, det är där vi visar vad vi kan, hur trenderna går, vilka andra som går hos oss. Det är mer ett varumärke - att Birgitta i Hudiksvall vet vem jag är kommer inte hjälpa mig ekonomiskt, men det kanske hjälper mitt varumärke och leder till att jag får mer betalt i ett annat jobb jag gör.

Har du något tips till unga som vill jobba på samma sätt?
— Jag tänker att man ska hitta sin nisch och hålla sig till den, men också förstå att man måste ge kunden vad kunden vill ha, inte alltid vad du vill eller tycker är snyggt. Man måste också vara bekväm i den sociala delen, det är 50 procent av vårt jobb. Vi ska träffa kanske sju personer på en dag och tycka att det är jätteroligt.

Vad letar du efter när du anställer nya personer?
— Den där öppna blicken, den vänliga uppsynen. Inte någon tjej som man känner sig lite intimidated av utan just den där avväpnande, likeable känslan. Den är jätteviktig, för den kan du aldrig lära ut. Resten är såklart att du har en grundutbildning, sedan kan du träna upp dig på resten. Och också att man har valt ett yrke som man faktiskt vill jobba med, inte att det är en ”så länge”-grej eftersom jag har den typen av verksamhet där alla ska prestera väldigt, väldigt bra och länge och att det ska synas att man gillar att göra det här. Om kunderna betalar det pris som de betalar här så måste de också få något för det. Då är det också viktigt för mig att man vill göra det här. Men då är det också mitt ansvar att bygga ett bolag där man kan vara kvar länge, växa och utvecklas.





ADAM LUKACS

Adam Lukacs är 23-åringen som från ingenstans dök upp i allas Instagramflöden för ett par år sedan där han kunde synas styla håret på Sveriges influencerelit. Örebrosonen har bara jobbat i några år, men är redan nu både Zara Larssons och Bianca Ingrossos hårstylist. Av allt att döma ser hans framtid minst sagt ljus ut.

Hur länge har du velat bli frisör?
— Från början handlade det mest om att jag kände mig så kreativ och ville få ut kreativiteten. Jag hade sökt gymnasiet och skulle börja på handel och ekonomi, men under sommaren ångrade jag mig och kände att jag måste göra något annat. Då blev det frisörlinjen istället, vilket var skitkul. Sedan jobbade jag som frisör i ett och ett halvt år på västkusten innan jag flyttade till Stockholm.

Hur har din karriär sett ut?
— Jag jobbade på ett företag som heter Baldacci som är en distributör för andra varumärken, bland annat Olaplex. När jag gick i gymnasiet kom de och höll en utbildning för oss och jag var en sån som ställde väldigt många frågor. Efteråt ville de prata med mig och frågade om jag var intresserad av att jobba hos dem. Min nuvarande chef träffade jag när Baldacci och Hairtalk hade ett event i Stockholm tillsammans 2019. Vi klickade jättebra och två dagar senare ringde hon och frågade om hon fick anställa mig, så det var kul!

Sedan 2020 har Adam Lukacs bott i Stockholm och jobbat med extensionsföretaget Hairtalk.
— När jag gjorde mitt första influencerjobb kände jag Lisa Anckarman lite sedan tidigare, och vi gjorde Studio Paradise tillsammans när hon var programledare för det. Bara någon månad senare skulle Alice Stenlöf vara med i Let’s Dance, då satte jag extensions på henne. Vi klickade så bra att hon började komma tillbaka en gång i veckan bara för att styla håret och då syntes jag mycket i hennes vloggar och sociala medier. Jag hade ingen koll på influencervärlden alls, men helt plötsligt började Bianca (Ingrosso red.anm) följa mig på Instagram och då kände jag att: ”Okej, nu måste vi pausa. Hur tar jag hand om det här?”. Någon dag senare fick jag ett sms av Lovisa Worge som var Biancas assistent då: ”Bianca vill komma till dig och göra sitt hår”. Vilket var jättekul, efter det blev det bara fler och fler.

Helt plötsligt såg man dig verkligen överallt.
— Ja, det var verkligen så. Jag fattade inte först att man skulle lägga ut sina jobb på Instagram och hela influencergrejen.

Jag trodde att du hade suttit hemma och planerat allt det här sedan du var 15.
— Nej nej absolut inte. Det bara hände, men jag har ju alltid tyckt om att göra kreationer. Jag är verkligen Zara Larssons största fan. Jag älskar henne av hela mitt hjärta, så när de började skriva med mig svarade jag inte på deras DM:s på ett tag för att det kändes för stort. Allt bara kom på en gång.

Men nu har du gjort Zara Larssons hår?
— Nu har jag gjort Zaras hår. Det tog ett tag innan jag gjorde det första gången, men sedan har jag åkt runt med henne och gör hennes hår från time to time.

Hur har det varit att hänga med henne?
— Det har varit jättesjukt. Jag har bara velat sitta tyst och kolla ibland. När hon sagt typ ”Ska vi ta en middag?” har jag känt så här ”Nej vi jobbar tillsammans i så fall” för det här känns…jag kan inte ta på det liksom. Hon är uppe där bland stjärnorna. Jag hittade ganska snabbt till att bara försöka vara mig själv. Vi pratar verkligen om allt möjligt, så jag tror att det var där relationen började bygga sig stark. Jag har liksom ingen fasad med de jag jobbar med.

Finns det kändisar du tackar nej till?
— Absolut, det gör det. De som jag jobbar med just nu har jag blivit så bra vän med, så det blir att jag träffar mina vänner. De vill jag fortsätta jobba med, och så ser jag att min tid inte räcker till att ta emot mindre profiler som jag inte har någon relation med. Det är många som tror att jag står på en salong och jobbar som frisör hela dagarna, men det gör jag inte.

Vad har du för tips till andra som vill jobba som du gör?
— Kommunikation och snällhet. Det låter kanske töntigt, men att alltid vara öppen för att prata och vara glad och positiv. Man träffar så många personer på olika event, och om de personerna får en bra uppfattning om dig kanske de rekommenderar dig vidare. Jag tror väldigt mycket på att bygga relationer. Om jag inte hade åkt på eventet mellan Baldacci och Hairtalk hade jag aldrig suttit här nu.

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2023.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!