Meny
  • Hem
  • Recensioner
    • Alla recensioner
    • Musik
    • Film
    • Krog
    • Spel
    • TV
  • Bloggar
    • Alla bloggar
    • Bloggbevakning
    • Break The Internet
    • Clara Henry
    • Hanapee
    • Kristin Zetterlund
    • Marcus Berggren
    • Pelle Tamleht
    • Simon Strand
    • Slaktarn
    • Vad blir det för rap?
    • Pers Politik
    • Den Kassa Drottningen
  • Artiklar
    • Alla artiklar
    • Blandat
    • Debatt
    • Döskallemästerligt
    • Feature
    • Film
    • Intervju
    • Karriär
    • Klubb/Konsert
    • Konst
    • Krog
    • Krönika
    • Litteratur
    • Media
    • Mingel
    • Mode
    • Musik
    • Nöjesguidad
    • Resor
    • Samhälle
    • Scen
    • Skönhet
    • Spel
    • Sport
    • Tävling
    • Teknologi
    • Tidens anda
    • TV
    • Vuxenguide
  • Om oss
    • Annonsering och Samarbeten
    • Annonsspecifikationer
    • Koncept och Cases
    • Redaktionen
  • Musik
  • Film
  • Karriär
  • Konst
  • Krog
  • Klubb/Konsert
  • Litteratur
  • Podcasts
  • Mode
  • Scen
  • Spel
  • TV
  • Webb TV
  • Stockholm
  • Göteborg
  • Malmö
  • Artiklar
    • Klubb
    • Krog
    • Mode
    • Musik
    • Spel
    • Mer kategorier
  • Recensioner
    • Musik
    • Film
    • Krog
    • Spel
    • TV
  • Bloggar
ANNONSSAMARBETE MED: HEINEKEN
Läs mer om hur Nöjesguiden jobbar med sponsrat innehåll.

Så blir framtidens klubbmode

Redaktion 14:31 9 Dec 2016

Stylisten Sarah Niklasson och designern Patrik Guggenberger samarbetar ofta som en duo och denna gång har de satt sig ner för att diskutera framtidens klubbmode. Det pratas om hur vi kommer klä oss i framtiden, varför vakter bör bli mer trendmedvetna och ölmarinerade sweatshirts. 

Har klubbmodet ändrats från 2006 till 2016, och i så fall hur?
Sarah: Absolut har det ändrats, samtiden påverkas av nya influenser hela tiden. Man har alltid velat känna sig snygg och sexig, men sedan är inte sexig idag inte samma sak som det var för tio år sedan tycker jag. Då var man mer provokativt sexig, mycket American Apparel med deras små kort färgglada kläder och synliga bröstvårtor. Idag tycker jag att sexig fått en annan innebörd, det handlar mer om styrka.
Patrik: För tio år sedan var klubben också ett av de få ställen där ma mötte nya människor. Det var där man visade upp sig innan facebook, instagram, tinder osv. Man fick bli lite av sin egna levande profilbild. Nu känns det som att man knappt tittar på någon alls,  för man kan kolla upp det efter. Det räcker med ett få ett namn, det tycker jag är synd. Jag saknar spänning och mystik.

Hur tror ni att klubbmodet kommer ha ändrats till 2026?
Patrik:  I framtiden kommer man väl knappast gå ut, man kommer väl sitta ful hemma i soffan i VR-glasögon, dricker bärs och har ett virtuellt alter ego som är ashett. Nej men, skämt åsido. Jag tror att modet kommer bli mer individuellt, idag finns det så många många parallella strömmar och trender att den personliga tolkningen kommer bli mer betydande.
Sarah: Precis, jag tror att det kommer dras mer mot det neutrala där det egna uttrycket och egna stylingen blir det viktiga.

Idag kan man gå ut på klubben klädd i en tracksuit från Adidas. Tror ni det påverkar klubbmiljön om folk klär mer slappt?
Sarah: Jag tycker att man ska ut i det man känner sig snygg och bekväm i, det är jag rätt säker på att de flesta gör och om det betyder att man gå ut i en Adidas tracksuit, gör det!
Patrik: Word, bara för man har på sig en tracksuit betyder det inte att man är slapp, det kan ju typ vara den starkaste outfiten i världen. Jag tycker bara det är magiskt om det påverkar klubbmiljön. Att inte ta saker på för stort allvar, allt på klubben ska ju slutändan handla om frihet och ha kul.
Sarah: Jag tror också att det endast påverkar positivt, man får vara den man vill vara. Det är trender, sånt måste klubbar ha koll på tycker jag. Det finns inget tråkigare än när en klubb har en dresscode eller när en vakt är anti mjukisbrallor, eller är jag för hård nu?
Patrik: Inte alls, jag vill inte känna att jag måste klä mig på ett visst när jag går ut.

Bör man klä sig anpassat till den klubb man besöker?
 
Sarah: Det är väl upp till var och en. Jag menar om det är en fest á la 2003 då är det ju kul att klä sig som Paris Hilton men ska inte vara ett måste. Finns inga måsten när man klär sig tycker jag, eller möjligtvis Moheda-toffeln, ge fan i den.
Patrik: Haha ja, skippa den. Nej men det är helt klart att man inte ska hålla på att anpassa sin klädsel. Hur kan man veta var man kommer hamna redan när man gör sig i ordning, låter skittrist.

 
Om ni skulle klär er som Slussen, hur skulle ni klä er då?
Sarah: Om man tänker klubb så är Slussen Kolingsborg och Tech-Noir för mig, fetisch och goth typ.
Patrik: Kolingsborg var episkt, där hade jag några av mina första utekvällar. Om jag skulle klä mig som Slussen skulle jag en tribute till mitt sjuttonåriga jag på Kolingen med falsklegg, klädd i en ölmarinerad sweatshirt, klorinblekta jeans, för små Dr. Martens och cigghåls-bränd bomberjacka med en kvarting Explorer i innerfickan.
 
Vad ska man absolut inte ha på sig på klubben? 
Sarah: Fodrad overall, fett varmt. 
Patrik: Icke ingådda skor, fett ont.
 
Pop-up butiker på klubben, vad tycker ni om det? 
Sarah: Alltså det är ju supersmart för de som säljer. Jag köper vad fan som helst när jag är lite full. Snålhetstänket finns ju inte och man tycker man är snygg i allt. Jag kom hem med ett par klackar från något event en gång Patrik sa att jag var “dösnygg” och att jag måste ha de så jag slog till och ramlade efter tre meter, har aldrig använt de sedan dess. 
Patrik: Just det, men du rockade dem tre metrarna. Absolut kan det finnas pop-up butiker på klubben, jag älskar att agera personal shopper när jag är på lyset. Kommer du ihåg när Pom Pom Parlour hade en butik nere i källaren på Berns? 
Sarah: Just ja, där stod vi och piskade varandra och dreglade över Roll Royce av buttplugs.
 
Shape Your City är ett globalt koncept skapat av Heineken som syftar till att inspirera och motivera storstadsbor till att forma sin hemstad.
 
Stad: 
Stockholm
Kategori: 
Klubb/Konsert
Se alla artiklar om: 
Shape Your City
Tweet

Fler artiklar

Foto: Nora Cederin
Annons

Framtidsfest på Kåken

Annons

Så här vill vi festa i framtiden

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Mest läst
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Adam/Albin stänger
3. Krogrecension: Tengu
4. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
5. Silly season på Konstnärsbaren
Mest läst
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Krogrecension: Barnet
3. Ingrosso öppnar restaurang i Göteborg
4. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
5. Sommarens bästa konst
Mest läst
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
3. Sommarens bästa konst
4. Så här blir din kärlekssommar
5. Då har Halva Malmö premiär
Senast
1. "Kulturkvinnan är en loser"
2. Därför har Donken slutat med Triple cheese
3. Så här blir din kärlekssommar
4. Svensk musikexport slår rekord
5. 24 timmar Leipzig
Senast
1. "Kulturkvinnan är en loser"
2. Därför har Donken slutat med Triple cheese
3. Så här blir din kärlekssommar
4. Svensk musikexport slår rekord
5. 24 timmar Leipzig
Senast
1. "Kulturkvinnan är en loser"
2. Därför har Donken slutat med Triple cheese
3. Så här blir din kärlekssommar
4. Svensk musikexport slår rekord
5. 24 timmar Leipzig

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!

Signa upp mig

Senaste skivrecensioner

  • Diza Guava – Autokritik
  • Serpentwithfeet – Grip
  • Idles – Tangk
Se fler

Senaste filmrecensioner

  • The Bikeriders
  • Blink Twice
  • Ett riktigt jobb
Se fler
Krog

Därför har Donken slutat med Triple Cheese

Krogrecension

Barnet

Krog

Adam/Albin stänger

Krogrecension

Tengu

Krog

Ingrosso öppnar restaurang i Göteborg

Krog

Sveriges nya Michelinstjärnor 2025

Krog

Silly season på Konstnärsbaren

Klubb/Konsert

De spelar på Mosebacke hösten 2025

Mest läst

Tillbaka
Fler inlägg

Senaste numret som PDF

Nöjesguiden är partipolitiskt obunden, men du kan alltid lita på att vi brinner för jämställdhet. Vi är annonsfinansierade men det redaktionella innehållet är just det – 100% redaktionellt. Vi tror på den goda smaken och vår publicistiska tanke lyder som följer: Vi vill guida dig till det bästa nöjet.

Ansvarig utgivare: Jonas Källgren

Om Nöjesguiden

  • Annonsering och Samarbeten
  • Annonsspecifikationer
  • Koncept och Cases
  • Redaktionen
  • Integritetspolicy

info@ng.se
Faceboook
Twitter

Adress

Nöjesguiden Stockholm
c/o Brygghuset
Norrtullsgatan 12N
113 27 Stockholm

Nöjesguiden Göteborg
Arsenalsgatan 6
411 20 Göteborg

Nöjesguiden Malmö
Lilla Torg 1
211 34 Malmö