Mörka moln över framtidens spel

09:31 2 May 2019

Det kallas ”molnspelande” och det är framtiden. Alldeles oavsett vad du tycker om det.

Under ett av spelårets viktigaste mässor, Game Developer’s Conference i San Francisco, passade internetgiganten Google på att göra sin omtalade debut på spelscenen. Nyheten de presenterade, som var en illa dold hemlighet, var Stadia – en strömningstjänst för spel. Tanken är att du inom kort ska kunna strömma spel utan att behöva ha en dyr dator eller spelkonsol ansluten. Allt som behövs är ett styrdon av något slag och en skärm.

Det här är egentligen ingen nyhet. Tjänster som OnLive och Gaikai har försökt göra liknande saker och misslyckats fatalt. Den stora skillnaden, eller det är åtminstone vad Google vill få oss att tro, är att Google har serverkapacitet nog att fixa det här. Tidigare försök må ha varit före både sin tid och den tekniska infrastrukturen. Att Amazon, Apple, Sony, Microsoft, Electronic Arts (och många fler) alla själva experimenterar med molnspelande visar att idén på intet sätt har dött.

Visst finns det spännande möjligheter med strömmat molnspelande. Den som inte lockas av tanken på att slippa köpa och uppgradera hårdvara har för mycket pengar. Alla vi andra skulle nog gladeligen skippa den (ekonomiska) flaskhals det är att hela tiden behöva köpa bättre grejer för att spela de senaste spelen. Men drömmen om molnspelandet överskuggas av ett par stora frågetecken. Grundproblemet är det vi kallar ”input-lag”, tiden från det att du trycker på en knapp tills det att du ser en handling utföras på skärmen. Det räcker med ett par handfull millisekunder av fördröjning för att du ska känna det. Om spelet du spelar dessutom körs på en maskin utanför ditt hem kommer den där tiden fördubblas.

Men faktum är att det som ligger till grund för den här utvecklingen är suget efter prenumeranter. Det pågår nämligen en kapprustning inför den framtid där något av alla dessa företag lyckats kröna sig själva till ”Netflix för spel”. Varenda större spelförläggare har redan en digital butik och prenumerationstjänst där du serveras rabatterade så väl som gratisspel månatligen. Det här är bara början. Målet är att knyta ett så stort antal användare till sin tjänst som möjligt, och på så sätt säkra regelbundna och jämna inkomstströmmar.

Att företag som Google, Amazon (till och med Apple gläntar på dörren) nu vill ge sig in i cirkusen vittnar om hur mycket som står på spel.

Men det är inte bara konsument och spelare som oroat sig för framtidens molnfokus. Också spelutvecklarna oroar sig för vad dessa affärsmodeller kommer göra med hur spelen utformas. Om det viktigaste är att så många som möjligt spelar ett spel så länge som möjligt – vad kommer förläggare och plattformsägare då sikta på att finansiera? Finns det utrymme för kortare indiespel? Eller storydrivna upplevelser som egentligen inte behöver upprepas? Eller kommer alla försöka göra nästa Fortnite, spel utformade för att hålla fast dig och suga ur varenda liten krona du bär med dig?

Många frågor är fortfarande obesvarade, men redan inom de närmaste månaderna kommer vi få veta mer – och om tidsplanen hålls kommer Googles Stadia att släppas innan årets slut. Vad det kommer att innebära för spelmediet? Det återstår att se.

BÄST JUST NU

Baba is you
Mac, PC, Switch

Finska pusselspelet Baba is You handlar om regler. Eller snarare, om alla olika sätt regler bör bändas och brytas. Arvi Teikari har ensam lyckats göra ett ganska fult men alldeles genialiskt spel värt att stretcha hjärnan kring.

Sekiro: Shadows die twice
PC, PS4, X1

From Software, skaparna av Souls-spelen är tillbaka. Den här gången är hjälten en förstärkt ninja som ska rädda sitt hus arvinge undan ondingar. Ett fantastiskt spel som också startat livliga debatter om svårighetsgrader och inkluderande.

Devil May Cry 5
PC, PS4, X1

Japansk över toppen-action och kitschig goth verkar vara en hand respektive handske som omöjligt kan sluta passa. Men vad gör väl det när DMC5, precis som brukligt, är så innerligt välgjort. 

Yoshi’s Crafted World
Switch

Yoshi’s Crafted World är ett fantastiskt mysigt spel. Yoshi gör det Yoshi gör bäst, knatar runt, värper dinoägg och är gullig i fina miljöer. Gull och mys räcker långt, men spelmässigt håller Crafted World kanske inte hela vägen fram. 

Islanders
PC

Ett ”minimalistiskt stadsbyggarspel”, det är vad utvecklarna Grizzly Games kallar sitt nysläppta pussel-/strategispel Islanders. Du planerar och bygger städer på exotiska småöar i ett evigt grönblått hav. Meditativt och tillfredsställande, i all sin enkelhet.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2019.