Foto: Steve Lazarides

Hushållskänslor och billiga sprayburkar

13:03 19 Jun 2019

Verk av världens största graffitikonstnär Banksy ställs just nu ut i Göteborg. Vi pratade med mannen som kurerat utställningen, Steve Lazarides, om det mytomspunna konstnärsskapet samt hans tid som Banksys högra hand.

Den som idag inte hört talas om eller inte känner igen Banksys verk har nog levt under en sten de senaste tjugo åren. Banksy är graffitikonstnären från Bristol vars identitet är okänd för världen, samtidigt som hans spraymålningar är bekanta motiv för de flesta. Under sina cirka 30 år som verksam har han gått från underground graffare som gjorde det bara för att uttrycka sig, till att få sina verk på auktion hos världens största auktionshus.

Den som har kurerat utställningen av konstnären som nu hänger på väggarna i Galleri Fredstan i centrala Göteborg är Steve Lazarides. Från det tidiga nittiotalet fram till för cirka tio år sedan var han Banksys dokumentärfilmare och gallerist. Under perioden de arbetade tillsammans fotade och filmade Steve Banksy överallt, och fotona från den tiden är en del av utställningen i Göteborg. Åren som de sträcker sig över är 1997 till 2008, och för Steve är den tiden speciell.
– Det var en konstig tid, precis i slutet av filmkameror men före det digitala. Idag hade de här bilderna landat på Instagram på en gång, men det fanns inte den möjligheten för folk att göra så under den tiden. Så det är bilder på honom när han faktiskt jobbar ute på gatorna och det är bilder som folk inte har sett. Det är lite lustigt för jag såg aldrig värdet i de här bilderna och de har nog varit begravda i elva år, utan det är först nyligen som jag tog fram alla negativen och skannade allting och började att kolla på det.

Det som gjort Banksy som mest känd är att han, precis som vanliga graffare, arbetar ute på gatorna. Eller i alla fall gjorde, för idag finns det inga spår av hans verk kvar ute i det offentliga. Väggar som prytts av Banksys sprayburkar rivs ned för att de blivit mer värda är hela byggnaden de utförts på, något som Banksy och Steve fördömer. Samtidigt arbetar inte de två tillsammans längre, och utställningen i Galleri Fredstan är som många andra utställningar av konstnärens verk inte stöttade av konstnären själv. 
– Han har gjort fem eller sex utställningar själv, och de flesta varade bara i ungefär tre dagar. Så det är väldigt få människor som någonsin fick se en ordentlig utställning av Banksy. Fast när han ställde ut på Bristol Museum var den uppe i tre månader och 350 000 personer besökte den. Men det var en utställning på ett museum, så den saknade den intuitiva energin och stämningen som var på hans tidiga shower när han verkligen var fri. Då gjorde han precis vad han ville, men idag är det över tio miljoner personer som kritiserar det han gör. Jag vet att han inte är glad över de här utställningarna som sätts upp, men jag håller fast vid att han skapades av folket och att folket gjorde honom till en folkhjälte. Utan utställningar som den här skulle de aldrig få se hans verk, eftersom det inte finns något kvar på gatorna.

Frågorna kring de inofficiella utställningarna är många. Bara dagar efter premiären var det till och med någon som klottrat på entréns skyltar, och trots att spekulationerna gick varma om att det kanske var konstnären själv var det högst troligt inte så. En annan kritik som ofta möter Banksys uppvisande på gallerier eller hans försäljningar är de höga summorna som verken går för. Detta för att kärnan i vad Banksy målar är samhällskritik med sprayfärg, vilket många anser inte går hand i hand med att hänga på galleri eller att säljas på auktionshus för flera miljarder.
– Alla dessa verk såldes på hans utställningar av honom. Alla som riktar kritik mot honom för att han tjänar miljoner för varje tavla har helt enkelt fel. Han tjänade 1500 pund för varje tavla och 35 pund för affischerna. I grunden var det alltid bara hushållskänslor och sprayburkar, sedan har det varit den fria marknaden som styrt priserna.

I utställningen varvas Steves foton med gamla planscher fulla med tip-ex han sparat så väl som verk lånade från samlare. Många av de mindre sakerna är det första gången allmänheten får skåda, och för Steve är det roligt att folk får lite mer insikt i den tiden.
– Det finns en anledning till att folk köar för att se Mona Lisa. Att se något i verkligheten istället för på internet är en väldigt annorlunda upplevelse. Nu kan folk lära känna konstnären bakom verken.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2019.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!