Foto: Sofi Pousette

Heeds släpper sin debutsingel Vines

10:00 22 Mar 2019

Valet stod mellan att bli marinbiolog eller satsa på musiken fullt ut. Sedan hände något som gjorde att Anna Ulfung Arnbom började skriva av sig för att förbereda sig på det värsta tänkbara. Idag är hennes artistnamn Heeds och texten hon började skriva på för ett och ett halvt år sedan, heter nu Vines och är hennes debutsingel. Nu släpps den äntligen på alla streamingplattformar, och Nöjesguiden träffade Heeds för en kaffe och ett fint samtal på ett av Katarina Bangatas mysiga caféer.

Det var på många sätt självklart att Vines skulle bli den första låten av fem som släpps från Heeds debut EP. Låten har starka känslomässiga kopplingar till henne och för Anna Ulfung Arnbom handlar musikskapandet mycket om berättelser, att varje låt ska ha sin egna historia men ändå följa en röd tråd.

Som jag förstått det handlar ju din debutsingel Vines om att förlora någon. Kan du berätta lite om hur du kom på idéen till att skapa en låt utifrån det jobbiga som hänt?
– Den låten är verkligen en av de som står mig närmast på EPn jag kommer släppa. Jag skrev den inte med flit, jag hade ingen avsikt att skriva en låt utan det var mest att jag ville skriva av mig som ett sätt att förbereda mig för det värsta, vilket kanske låter mörkt.. Men man kommer till en viss punkt när man är så nära en sådan situation där det inte finns något mer att göra. När man testat allt. Då kände jag att nästa steg blev att förbereda sig. Vart kommer jag vara när jag får samtalet och hur kommer jag reagera. Jag ville försöka dämpa smällen för mig själv så mycket som möjligt. Då skrev jag Vines.

Jag tycker det är så starkt att få utlopp för sina sorger genom sina kreativa kanaler på något sätt. Vad har varit det absolut svåraste?
– Att släppa en sådan här känslosam låt och sedan promota den är rätt jobbigt. Samtidigt som jag bara vill ha låten för mig själv och känna att den bara är min, så är jag samtidigt inte den personen. Jag delar med mig av allt, jag är väldigt öppen på det sättet med min musik och mina texter så det hade känts onaturligt att inte släppa den. Och samtidigt är det ju en bransch och ett jobb att marknadsföra låten. Det blir en konstig kombination.

Hur är Vines uppbyggd ljudmässigt och vad var dina tankar kring ljudbilden?
– När jag skriver musik jobbar jag väldigt mycket dynamiskt. Jag vill inte att de ska finnas två sekunder där det blir tråkigt. Nu är ju den här låten skriven ur loopar som jag byggt på för att skapa melodier. Sedan satt jag bara och lekte med den, bröt ned den lite och flyttade på stycken. Efter det fick jag hjälp av min vän och producent Anna Engberg från Upfront med mixningen. Allt som är i låten är röst, en stamp, några klappar och en tamburin. Jag ville att Vines skulle vara rörlig och kännas stor. Det är nog det som präglar min musik mest - att alla ljudbilder ska kännas stora. Det ska inte vara klaustrofobiskt på något sätt utan mer som ett landskap.

Hon berättar om hur en tillfällighet och ett missuppfattat Facebookmeddelande ledde henne till artistnamnet Heeds. Då landade det i verbet to heed - att uppmärksamma och beakta. För det är något Anna Ulfung Arnbom strävar efter i sitt artisteri och musikskapande. Det var under hösten 2017 som hon började producera sin musik. I nuläget är hon independentartist och ansluten till det separatistiska producentnätverket Upfront som är till för kvinnor, icke binära och transpersoner.

Jag har alltid tänkt att jag kommer sitta i en studio med tre snubbar, det är lite så man ser det framför sig när man som 19 åring börjar tänka på en artistkarriär. Nu har det förändrats tack vare Upfront och det är väldigt skönt.

Strax efter den här releasen kommer du ju även släppa din debut EP, berätta om den!
– Allting jag producerat till EPn är fött utifrån den perioden precis efter jag bestämde mig för att skapa musik. Jag är väldigt mycket för att det ska finnas koncept och större berättelser i min musik så jag skrev en story som jag har format alla låtar efter. Lyssnar man på dem var för sig kopplar man nog inte ihop dem på rak arm. Det är mycket tanke och känslor i det jag skrivit. Det var ett sätt för mig att bearbeta det här. Jag kände att fan, nu spelar det roll och det är det EPn handlar om.

Fokus för Heeds framöver kommer vara att sätta upp ett liveset för EPn och planera releasefesten. Utöver det ska hon förhoppningsvis uppträda på klubbar både nationellt och internationellt. Ett av målen för henne är just det - att spela live.

Vad är det bästa med att spela live?
– Jag känner mig som mest hemma på scen, det är nog också en av mina styrkor som artist för då blir det ofta fett live. Det bästa med att stå på scen är att jag sjunger på ett sätt som jag inte gör någon annanstans. Jag går in i mig själv och existerar bara. Det finns ingen annan plats som jag känner så. Så fort jag kliver av scenen är det så mycket som händer runt omkring mig och i huvudet. Jag är aldrig i nuet förutom som när jag är på scen och får göra min grej. Det är liksom hem för mig.

Det här är bara början för Heeds musikaliska karriär. Hon satsar på att arbeta med långvariga projekt och just nu håller Anna Ulfung Arnbom på med en trilogi som hon tyvärr inte kan berätta om just nu. Det råder i alla fall ingen tvekan om att vi kommer få höra mer av hennes mäktiga stämma framöver.

Den efterlängtade första releasen är komponerad av Heeds egna röst och percussion, mixad och mastrad av producenten Anna Engberg. Här kan du lyssna på Vines.

Resten av EPn släpps senare i vår.

Stad: 
Kategori: