Som klubbarrangör, klubbredaktör och klubbesökare träffar man ofta på folk som klagar över utbudet på klubbar. Det är för mycket techno, för lite snygga människor, för mycket posers, för lite hiphop, med mera. Eftersom dansklubbar inte drivs av SVT så har de inte något ansvar att nå ut till alla. Mitt råd brukar följaktligen vara: MEN GÖR DET SJÄLV DÅ! För att underlätta ditt klubbskapande kommer här några tips som jag har sammanställt med hjälp av Malmös bästa klubbarrangörer.
Vilka vill du ha på din klubb?
Låtsas inte som att du riktar dig till ”alla danssugna” för det gör du inte. Först när du vet vilket utelivssegment du vill ha på klubben kan du välja om du ska lämna flyers på Tjallamalla eller Jack&Jones.
Gå ut
Man köper inte tvåtusenkronorsjeans av en expedit i fula mjukisbyxor, det säger sig självt. Lika självklart är det att du som klubb-arrangör själv måste gå ut och visa vilken lustig festprisse du är så att folk känner att de måste bete sig likadant när de besöker din klubb.
Ha megaball
Har du kul så smittar det oundvikligen av sig på dina besökare. Se därför till att göra en klubb som du själv vill vara besökare på så löser sig det mesta av sig själv. Slutar du ha kul så lägg av. Det finns betydligt enklare sätt att tjäna pengar på än att driva klubb.
Välj rätt kompanjon
Att driva klubb innefattar en massa moment som man kanske inte tänker på. Därför är det viktigt med en bra kompanjon. Dels för en del praktiska saker som att administrera Facebook/MySpace-sidor, men också för att få kreativ input från.
All publicitet är bra publicitet
Slutade folk gilla Bert Karlsson trots främlingsfientlighet? Slutade folk lyssna på Amy Winehouse trots knarkskandaler? – NEJ. Se till att folk snackar om dig och din klubb även om det innefattar okonventionella metoder.
”Tvinga dina vänner att komma”
– Sweet Fred (The Rumble)
”Samma stund som du börjar ha tråkigt är början på slutet”
– Martin Thörnkvist (Pastell)
”Hoppar ni på borden och drar med hela stället på efterfest varje kväll när ni går är ut det den bilden folk får av er klubb”
– Jonas Grönlund (Oh, Baby I Like It Raw)
”Det är bra om ni kan växla mellan rollerna som lok och broms. Loket är idésprutan som föreslår att ni ska frysa ner klubb-lokalen och ha skridskotema samtidigt som ni gör en aladåb av dj-båset och låter gäst-dj:n göra entré i en sulky bakom ett spann av minigrisar. Bromsen sätter ner foten”.
Maria Jahnke (I Love Brenda Walsh)
Med hjälp från: Eddie (Club Park), Martin Thörnkvist (Pastell), Sweet
Fred (The Rumble), Jonas Grönlund (Oh, Baby I like It Raw/Wassup
Rockers), Maria Jahnke (I Love Brenda Walsh), Emil Broomé
(Underlandet/Stephen Hawkings).