Foto: Christian Andersson
Sydafrikanska rapparen Spoek Mathambo och svenska Gnucci Banana är de äkta makarna som förgyller dansgolv med sina intensiva liveshower. För ett år sedan släppte de singeln Ayoba, som är sydafrikansk slang för något coolt och hypat. Hypen är ett faktum, singeln är en klubbhit. Nöjesguiden hann träffa paret i Malmö innan de blev världskända.
Det är avslutningskväll på Way Out West och istället för att trängas i kön till Die Antwoord, har vi tagit oss till Nefertiti och klubben Juicy Fruit. I källaren, på en liten scen som inte är högre än en halvmeter, hoppar Ana Rab runt i paljettopp och lädertights och rappar text över Mash Up Internationals remix av Animal tillsammans med Spoek. Publiken invaderar scenen och snart står alla och dansar tillsammans.
Ana Rab, eller Gnucci Banana som hon kallar sig som artist, växte upp i Västerås och drog till London efter studenten för att jobba i skivbutiken Deal Real nära Carnaby Street. Under en klubbkväll delade hon taxi med den då välkända rapparen Spoek Mathambo som var försenad till ett gig på andra sidan stan. Det slutade med giftermål och en flytt till Malmö.
När vi möts i Folkets Park smakar Nthato Mokgata, som är Spoeks riktiga namn, Larsas yoghurtdryck för första gången, och berättar, lätt ointresserat, om uppståndelsen efter intervjun i The Fader och om den senaste tidens projekt i New York och Johannesburg. Efter sex veckor på resande fot kom han slutligen hem till Malmö igår.
–Det var mycket shower och intervjuer hela dagarna. Jag spelade in en remix med Diplo och Robyn, en ny låt med Yellowman och filmade en musikvideo. I Johannesburg repade jag med mitt band Mshini Wam (Mitt maskingevär reds. anm.) inför vår turné i USA. Vi har precis släppt vårt debutalbum.
–Musiken är mitt heltidsjobb, det har det varit i flera år. När Ana började ge synpunkter på mina produktioner var det ett naturligt steg för henne att bli involverad. Det var skönt att få input och vi blev partners och började göra shower tillsammans. Att göra musik är ett sätt för oss att umgås.
Samarbetet, som har växt fram under året, innefattar en rad remixer på dansgolvsbangers och kan beskrivas som urban och spretig tropical base med influenser från hela världen. Nyligen spelade de in singeln Hush (Iggy Iggy) tillsammans med den tyska producenten Tim Turbo. Ana har dessutom gjort en rapremix av favoritartisten M.I.A:s Teqkilla. Jag frågar paret när deras första, helt egenproducerade material kommer, och får ett slingrande svar.
–Det är därför jag fortfarande inte har en Soundcloud eller MySpace, förklarar Ana. Jag har ännu inte en katalog som jag är nöjd med. I nuläget har jag bara en rad låtar som jag gör features på. Allting har gått så fort. Det var inte förrän i somras, efter en spelning på Club Colors i Göteborg, som jag kände att jag ville formulera något på riktigt. Innan dess har jag bara kört.
Ana berättar vidare att hon inte alltid har varit övertygad om att skapa musik i större utsträckning.
–Jag vill hålla det intimt och handplockat. Helt ärligt är det knappt värt all stress och douchebags som finns i branschen. Mitt problem är att jag ofta är naiv och tror gott om folk, och det har straffat sig ibland. Jag vill jobba tillsammans med människor som jag har roligt med, punkt.
De roliga människorna Ana syftar på är, förutom maken, den tyska producentduon Schlachtofbronx och dj-duon Mash Up International från Uppsala som hon också har gjort shower med. En intim musikfamilj där alla trivs med varandra.
–En stor del av branschen är så fånig, samtal som bara handlar om musik och teknik och nördighet. Vill man prata om något annat, blir det pinsam tystnad, för att alla tar för givet att det är musik som ska diskuteras. Men vår familj består av genuina människor. Jag är väldigt noga med att ingen får förstöra det fina vi har.
Det var Thatsanie, flickvän till ena halvan i Mash Up International, som såg Ana Rab dansa på The Rumble i Malmö och övertalade henne att följa med till Uppsala. "Vi behöver sådana som du på vår klubb" sa hon, och syftade förmodligen på Anas signifikanta klubbklättrande på bord och stolar. Då hade Ana bara gjort Ayoba och kände sig oerfaren. Mash Up International skickade en instrumental version av Miike Snows Animal som de ville att hon skulle rappa på. Ana fick en vecka på sig att skriva text.
Vad handlar texten om?
–Det handlar om att bli ett djur på en klubb med någon du gillar. Människor i Sverige är så jävla bortskämda när de går på klubb och beroende av sina omgivningar. Jag vill se fler kvinnor äga dansgolvet. Snubbarna snackar om kvinnlig beauty – vad fan vet de om beauty? Vet du hur mycket det här ansiktet kostade mig idag? Vet du hur mycket mina fötter smärtar på grund av de här skorna? Jag vill se mer attityd på klubbarna, i den bemärkelse att man uttrycker sig själv i större grad. Upp på scenen, upp på borden! Upp, upp!
I Ayoba rappar du "This is for my girls who unbutton their pants in the club"…
–Jag fullkomligt älskar den där textraden. Den beskriver någon som skiter i allt och bara: "Fuck it! I'm gonna go all in!" Som inte bryr sig om att behålla byxorna på. Byxor begränsar ens rörelser och håller en tillbaka.
Hur politisk är du?
–Jag är jävligt medveten, även om jag kanske inte är en uttalad feministisk rappare. Men jag är medveten om att hiphopvärlden är snedvriden och det finns få kvinnor som håller på, och det pushar mig ännu hårdare att göra det jag vill. Det är svårt att svara på frågan när tjejer kommer fram till mig och vill börja rappa själva. "Sätt igång, det är hur lätt som helst", vill man säga, även om man inser att det kanske inte är så enkelt.
Den viktigaste frågan som kom upp i början kvarstår: När släpper paret något egenproducerat tillsammans? De tittar på varandra och funderar lite. Kanske en EP i januari? Kommer de att hinna? De har ju ett gäng låtar som bara ligger.
–Jag skulle vilja göra ett mixtape, börjar Ana.
–Ska vi säga det nu då? svarar Nthato snabbt. Om det skrivs i tidningen, så måste vi göra det! Ett mixtape, runt jul? A christmas present – Let's do it!
Kajsa Haidl