Under hösten visas Finn Anton Örstrands utställning Visions of Europa, dead birds fly på Digitaliseum.
Foto: Finn Anton Örstrand och Fredrik Weerasinghe
Året var 2012. Loreen hade just vunnit Eurovision Song Contest i Baku och Sverige skulle äntligen bli värdland för tävlingen igen. Skrytbygget Friends Arena stod färdigt och hade “ESC” skrivet i pannan, men SVT smidde andra planer. I juni 2012 landade beskedet att kommande års upplaga av Eurovision Song Contest skulle gå av stapeln på Malmö Arena.
Protesterna haglade och tusentals personer skrev under en namninsamling för att flytta tävlingen till huvudstaden. När ESC väl genomfördes i maj 2013 var delar av Malmö stad under ombyggnad på grund av citytunneln, vilket resulterade i att man visade klippbilder från Köpenhamn i tv-sändningarna.
Det är ungefär här som konstnären Finn Anton Örstrand kommer in i bilden. På Digitaliseum visas nu hans utställning Visions of Europa, dead birds fly som grundar sig i Malmös värdskap av ESC 2013. Under dagarna som Malmö fylldes av tusentals europeiska besökare satte Finn Anton Örstrand upp egentillverkade skyltar runtom i staden som visade vägen till de olika evenemangen. I utställningen på Digitaliseum finns hans material från kampanjen nu dokumenterat.
Hur uppkom idén om att skapa konst av Eurovision song contest-värdskapet?
— Jag tror att det var en reaktion på motreaktionen att Malmö skulle vara värdstad till ESC och de tv-debatter och diskussioner i tv-soffor som följde. Jag ville göra något som besannade deras fördom eller åsikt om stadens estetik. Sedan minns jag att jag ville ge journalister och de övriga besökarna en annorlunda upplevelse.
Varför visas det här materialet först i år?
— Bra fråga. Det har aldrig känts kul att kort inpå visa dokumenterat material från en kampanj. Materialet har behövt få andas för att få fram det goda i det. Annars hade det känts som att de som såg verken i stadsmiljön var lurade medan vi “i konstvärlden” stod och skrattade. Det var Digitaliseums Fredrik Weerasinghe som föreslog att vi skulle göra en utställning som grundade sig i detta material och det är jag glad för. Idag när jag ser bilderna så är det också kul att se Malmö för åtta år sedan, som var en enda stor byggarbetsplats på grund av citytunneln.
Kan du berätta om avatarreklam och vad som intresserar dig med det?
— Avatarreklam är ett begrepp som Jennifer Allen myntade åt min praktik, som under en del år fokuserade på just detta: att göra reklam utan företagets kännedom. Vi gör alla reklam för andra hela tiden utan att tänka på det. Företag och organisationer använder detta när de skickligt orkestrerar kampanjer som triggar oss att göra önskvärd reklam för deras sak. Detta tycker jag är intressant. Mina performance, eller om vi ska kalla dem kampanjer, med avatarreklam har inte haft en antikapitalistisk ståndpunkt, utan en filosofisk hållning till den betjäntliga idioten, grupp och grå propaganda.
Visions of Europa, dead birds fly visas fram till mitten av november.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2021.