Det handlar om oss

14:31 22 Oct 2020

Äckliga Lovecraft-monster och superhjältar som beter sig som rövhål säger allt du behöver veta om tiden vi lever i.

Vem behöver nyheter för att få reda på världsläget när det finns tv-serier? The Good Lord Bird, The Boys och Lovecraft Country är tre serier som rimligtvis inte borde ha något med det aktuella världsläget att göra. Ändå är de ett tvärsnitt genom detsamma.

Den ena serien handlar om upptakten till det amerikanska inbördeskriget och avskaffningen av slaveriet, den andra om ett gäng ärkesviniga superhjältar och den tredje om ett amerikanskt 1950-tal stöpt i en kosmisk ondska. Trots det är det som om nästan varenda tv-serie, och dessa i synnerhet, skildrar oroligheterna som just nu skakar USA i sina grundvalar.

Bubblandes under den välproducerade ytan kan man höra black lives matter-rörelsens protestrop, polismaktens stöveltramp och det gnisslande maskineriet av ett land som står vid inbördeskrigets brant och blickar ut.

I de moderna tv-seriernas gråzoner där även gott kan göra ont har det skett en moralisk förskjutning. “Lämna politiken utanför det här”, muttrar sura incels när deras favoritsuperhjältar slår nazister i ansiktet. Som det vore en överraskning, som om de inte har gjort något annat sedan andra världskriget.

I The Boys andra säsong får de omoraliska superhjältarna i the seven förstärkning av Stormfront; ett namn inspirerat av ett internetforum för nynazister och förintelseförnekare. Hon är en samtida superhjälte som är lika snabb med att droppa tajta internetmemes som att slå in ansiktet på småskurkar. Stormfront representerar den nya tidens fascist – snygg, smart och har alltid en sick burn redo. Ett förkroppsligande av alternativhögerns internetnärvaro som med retorisk skicklighet springer cirklar runt vänstern och får hatet att sippra ner mellan samhällsskikten.

“I can’t breathe, I can’t breathe”, säger en svart flicka när hon blir fasthållen av en vit polis i Lovecraft Country. Scenen utspelar sig under 1950-talets segregerade USA men bilden ekar av dagens polisbrutalitet. Inspirerad av HP Lovecrafts mytologibygge, en författare som var en ökänd rasist även för sin tid, visar Lovecraft Country hur tunn linjen är mellan nu och då. Fantasyinslagen blir här medel för att understryka detta, inte minst den svarta magin som är en glasklar symbol för det vita förtrycket.

Och när Ethan Hawkes karaktär, abolitionisten John Brown, predikar om frigörelse och allas rätt i The Good Lord Bird går talet genom rutan. För han talar till oss, om oss.

Snarare än att vara menlöst och sponsorvänligt instagram-woke är det här dystopiska och samtidigt relaterbara skildringar av tiden vi lever i. Det är tv-serier som inverterar begreppet eskapism och vänder en spegel mot dig. Vems är då felet om du inte gillar det du ser?

Läs även: "Död åt bakgrundshistorien"

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2020.

0 Kommentera