Död åt bakgrundshistorien

11:11 14 Sep 2020

Tv-redaktören förordar väpnat motstånd mot anstormningen av oönskade origin stories.

Hur många gånger har du sett en tv-serie och tänkt “wow, det här hade behövt en längre startsträcka”? Jag gissar på cirka noll gånger, möjligtvis ännu färre. Trots det har tv trillat ner i det svarta originshålet där allt ska förklaras in i detalj. Ta de två aktuella Netflix-serierna Ratched och Young Wallander som exempel. I Ratcheds fall kan man koka ner hisspitchen till “Tänk dig Gökboet, fast utan gökarna”, där vi får följa den sjuka sjuksyrran manipulera sig in i mentalvården.

I Young Wallander får vi det tveksamma nöjet att djupdyka i den buttre kommissariens förflutna i serien som The Telegraph dubbat “the worst TV drama of the streaming era”. Att Young Wallander utspelar sig i ett nutida Malmö där alla snackar engelska vittnar om hur ointresserade de faktiskt är av att ”utforska” Kurt Wallanders historia. Det handlar inte så mycket om att berika originalberättelsen som att mjölka den.

Samtidigt i ett parallellt universum berättar Edward Neumeier, han som skrev manus till både Robocop och Starship Troopers, att han arbetar på en tv-serie om Robocop. Kul säger du? Fel! När Neumeier förklarar konceptet åt filmsajten Moviehole säger han “It has all the cool stuff about Robocop except no Robocop”.

Det är, rent objektivt, världshistoriens sämsta hisspitch.

Det är lustigt att tv fastnar med fingrarna i originsråttfällan samtidigt som till och med superhjältefabriken Marvel vill klättra upp ur den origingrop de grävt åt sig själva – till den milda grad att de helt hoppar över den sömniga bakgrundsstoryn i filmer som Black Panther och Spider-Man Homecoming.

Syftet med en bakgrundshistoria är så klart att vi som tittare ska förstå var karaktärerna kommer ifrån och vad som driver dem. Men grejen är att allt det här går att lösa med några enkla men eleganta penseldrag. Det kallas gestaltning och tv-producenter kan det här, även om de nu låtsas om att de inte gör det.

Trots det fortsätter de oönskade originberättelserna ploppa fram som hundskitar på hallmattan. Hunger Games-författaren Suzanne Collins håller på med en berättelse om skurkpresidenten Snows bakgrund, och nästa år släpps ett tv-spel som berättar historien om Sagan om Ringen-karaktären Gollum innan han kom över den magiska ringen. S-N-A-R-K!

Om Neumeiers Robocop utan Robocop-serie mot alla odds får grönt ljus kan The Telegraph räkna med en ny kandidat till titeln streamingålderns sämsta tv-drama. Fast det är klart, en Robocop-serie utan Robocop kan ju inte heller heta Robocop. I stället får den nöja sig med, tja, Cop? Det låter kanske inte så fantasieggande, men nog passande för ett fenomen som vill eliminera kul i populärkultur.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!