Den långa resan till Pavilion

18:39 22 Nov 2016

Efter en lång och kantig resa har det svenska pusselspelet Pavilion äntligen släppts. Nöjesguiden har pratat med Rickard Westman, ena halvan av Visiontrick Media, för att diskutera kreativ frihet och den ofrånkomliga skaparångesten.

Rickard låter nästan utmattad när han svarar i telefonen. Visst, kanske är det för att det är en måndagkväll på hösten som vi talas vid. Men känslan är att han just kommit i mål efter en lång och slitsam färd – och att han ännu inte fått distans till vad han just gjort. De senaste fyra och ett halvt åren har han nämligen, tillsammans med sin kollega Henrik Flink, försökt färdigställa spelet Pavilion. Det har varit en kantig resa, balanserandes på gränsen mellan hopp och förtvivlan. Men nu är första episoden (av två) äntligen lanserat.

Pavilion är ett pusselspel som går ut på att leda en liten person genom en levande, isometrisk liten värld. Genom att bland annat ringa i klockor och tända och släcka lampor lockar spelaren huvudkaraktären genom tre timmar av fantastisk arkitektur och svindlande miljöer. Där de flesta större spel är adrenalinfyllda actionupplevelser försöker Rickard och Henrik göra något lugnare och mer kontemplativt. Det är lite som en interaktiv tavla – som är tonsatt av den amerikanske hippien och rymdmusikern Tony Gerber.
– Vi ville skapa en atmosfärisk upplevelse, med minimalistiska pussel. Vi ville ta bort allt brus, liksom.

Rickard och Henrik träffades på en tvåårig spelutbildning i ”spökstaden” Karlshamn. Där diskuterade de tillsammans en grundidé till ett spel. Fem år senare – efter att ha testat sina vingar både i spel- och VFX-branschen – hittade de slutligen tillbaka till den där gamla idén. Detta trots att Henrik flyttat till och bosatt sig i Japan samtidigt som Rickard var kvar i Stockholm. De filade på idén och lyckades få ett stipendium från Nordic Game på 550 000 kronor. Året var 2012 och de hoppade av sina jobb och hade nog med vind i seglen för att få ställa ut spelet på Tokyo Game Show. När de nu 4,5 år senare släpper spelet har den där vinden inte alltid funnits där.
– Pengarna har tagit slut många gånger och det tar mycket kraft, förklarar Rickard.

 

"Vi har inte tjänat så mycket pengar än, men det är skönt att ha gjort färdigt något."

 

Han uppskattar att 40 procent av tiden de har jobbat på spelet gått åt till att försöka hitta finansiärer för att få fortsätta jobba. Men de har samtidigt varit väldigt restriktiva med vilka som ska få bidra. Detta eftersom de båda utvecklarna alltid krävt fullständig kreativ frihet. Risken att signa för ett spelförlag är att den friheten kanske naggas i kanten. Rickard menar att de vill göra sitt eget spel på sitt eget sätt. Tre gånger har de slängt allt de haft och börjat om. Allt för att försöka få till den perfekta versionen av sin vision.

- Jag är stolt över att vi inte givit upp. Vi har inte tjänat så mycket pengar än, men det är skönt att ha gjort färdigt något.

Den interaktiva tavla som de skapat med Pavilion har medvetet försökt vara annorlunda. Att inte göra något som redan finns har hela tiden varit målsättningen. Därför har de båda helst letat inspiration från annat än spel. Europeiska 1700 och 1800-talsmålare som Arnold Böcklin och Caspar David Friedrich, till exempel.
Pavilion har alla möjligheter att nå en större publik när Rickard och Henrik nu översätter spelet till en rad andra plattformar. En mobilversion skulle verkligen kunna fungera för deras vision. Att koppla av i storstadspendlandet genom att titta ner i en mystisk och avslappnande pusselvärld. Resultatet av Rickard och Henriks egna, kantiga resa.

Läs även: Fem spel som låter dig slappna av.

Stad: 
Kategori: