Akia står för Alafors Kvarnen i Anneberg där allt började 2015. Hur har resan sett ut sedan dess?
– Den har som för många andra varit rejält omtumlande! Allt, verkligen allt, förändrades med pandemin, kriget i Ukraina och sist när Sverige fick en rejäl smäll ekonomiskt med stora räntehöjningar. Då är det fullt förståeligt att den lyxigare och lite dyrare ölen valdes bort direkt. Man minns knappt tiden innan dess, vår kapacitet var oerhört mycket mindre under tiden innan Covid-19. Vi stod med ett nytt bryggverk på 1 500 liter per bryggning och tänkte "nu kör vi"! Detta var cirka två månader innan det att världen drabbades av coronapandemin. Men i början av 2025 kom ett fantastiskt beslut ifrån regeringen, halverad skatt för mindre bryggerier. Det är verkligen räddningen för många bryggerier i vår storlek!
Ni har varit med på Nöjesguidens ölmässa tidigare år, vad ser ni fram emot i år?
– Det är alltid kul att träffa folk som tycker om öl. Att ha detta gemensamma intresse gör det ju otroligt kul och blir långa och många samtal om denna ädla dryck.
Har ni några nyheter sedan senast som våra besökare borde prova?
– Vi har en mycket populär återvändare i ”Here Comes the Sun”. Vi har fått många mejl och önskningar om att göra denna New England IPA igen, så nu är den här. Det finns säkert fler nyheter som vi tar med oss.
Vilken öl skulle ni säga bäst representerar Akia Brygghus och varför?
– Våra olika IPA samt Stout har tidigare varit Akias signum. Men vi har gjort mycket lager och pilsner de senaste åren och dessa säljer utan tvekan mest.
Vad inspirerar er när ni utvecklar er öl och ert arbete?
– Allt som berör mat och smaker egentligen, vi inspireras också av saker runt omkring oss: musik och filmer, möten med olika kulturer. Att göra våra produkter bättre och bättre är också något som vi älskar. Vi ska aldrig sätta oss ned och känna att vi är färdiga, för då är det kanske lika bra att lägga av? Vi ska alltid sträva efter att bli ännu bättre.