I två decennium har HyperX levererat högsta möjliga kvalitet till gamers världen över.
Vi visste det kanske inte då, men 2002 var ett år som skulle visa sig otroligt viktigt för skrivbordsgamers både i Sverige och ute i världen. På den tiden jobbade PC-marknaden fortfarande i tv-spelskonsolernas skugga. Försäljningslistorna toppades av spel som GTA: Vice City (Playstation 2) och Pokémon Ruby/Sapphire (Gameboy Advance). Men det fanns ett spel som stack ut. Ett onlinekrigsspel byggt av en liten svensk spelstudio. Studion hette DICE och spelet de skapat Battlefield 1942.
Ungefär samtidigt som Battlefield började bygga spelarbas lanserade Kalifornienbaserade Kingston Technology sina första gaminginriktade produkter. Underetiketten HyperX föddes 2002 som ett svar på att en kräsen publik bara nöjer sig med högsta möjliga kvalitet till bästa pris. För den som ville ha bästa möjliga prestanda var det inget snack vilken spelplattform som gällde.
Under 00-talet muterade PC-spelandet från en nischad angelägenhet till något som både korsade och krossade alla gränser. Esporten exploderade i popularitet över hela världen. World of Warcraft invigde massorna i vad uppkopplat PC-spelande kunde vara. Tävlingsinriktat spelande blev en enorm publiksport och LAN-partys blev datorfestivaler. Sverige blev en spelnation att räkna med.
Även om 00-talet var en stark tillväxtperiod för spelkulturen var det inget mot vad som skulle komma. 2010-talets mest anmärkningsvärda avtryck stavas “streaming”. Nu var det inte längre bara spelen som var intressanta. Hur de spelades och vilka som gjorde det var minst lika viktigt. Spel som livsstil blev mer sant än någonsin tidigare. HyperX började producera headsets, möss och tangentbord med samma höga kvalitetstänk som tidigare. 2018 köpte HyperX namnrättigheterna till Las Vegas Esport Arena, ett 30 000 kvadratmeter stort esportpalats insprängt i det anrika casinohotellet Luxor Hotel. 2019 hade företaget sålt mer än tio miljoner headsets.
Tjugotalet har knappt ens börjat, men det är tydligt att spelandet är vår tids stora kulturyttring. Vart och vartannat lägenhetsfönster pulserar i takt med spelprylarnas mångfärgade LED-lampor. Spelandet är en självklar del i våra liv, något som nu går att njuta av i alla kanaler en kan tänka sig och på alla sätt en någonsin önskat.
För HyperX är fokus helt inriktat på att leverera de bästa möjliga gamingtillbehören på marknaden. Nu stannar det heller inte vid headsets, tangentbord och möss. I år lanserar nämligen HyperX också de nya Armadaskärmarna. Fortfarande med spelarna i fokus.
2022 firar HyperX tjugo år i spelarnas tjänst, och även om mycket har förändrats under de här åren har företagets slogan aldrig varit så sann som nu. Vi är alla gamers.
Klicka på bilden för en större version.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2022.