Meny
  • Hem
  • Recensioner
    • Alla recensioner
    • Musik
    • Film
    • Krog
    • Spel
    • TV
  • Bloggar
    • Alla bloggar
    • Bloggbevakning
    • Break The Internet
    • Clara Henry
    • Hanapee
    • Kristin Zetterlund
    • Marcus Berggren
    • Pelle Tamleht
    • Simon Strand
    • Slaktarn
    • Vad blir det för rap?
    • Pers Politik
    • Den Kassa Drottningen
  • Artiklar
    • Alla artiklar
    • Blandat
    • Debatt
    • Döskallemästerligt
    • Feature
    • Film
    • Intervju
    • Karriär
    • Klubb/Konsert
    • Konst
    • Krog
    • Krönika
    • Litteratur
    • Media
    • Mingel
    • Mode
    • Musik
    • Nöjesguidad
    • Resor
    • Samhälle
    • Scen
    • Skönhet
    • Spel
    • Sport
    • Tävling
    • Teknologi
    • Tidens anda
    • TV
    • Vuxenguide
  • Om oss
    • Annonsering och Samarbeten
    • Annonsspecifikationer
    • Koncept och Cases
    • Redaktionen
  • Musik
  • Film
  • Karriär
  • Konst
  • Krog
  • Klubb/Konsert
  • Litteratur
  • Podcasts
  • Mode
  • Scen
  • Spel
  • TV
  • Webb TV
  • Stockholm
  • Göteborg
  • Malmö
  • Artiklar
    • Klubb
    • Krog
    • Mode
    • Musik
    • Spel
    • Mer kategorier
  • Recensioner
    • Musik
    • Film
    • Krog
    • Spel
    • TV
  • Bloggar
ANNONSSAMARBETE MED: HYPERX
Läs mer om hur Nöjesguiden jobbar med sponsrat innehåll.

20 år i spelarnas tjänst

Redaktion 13:42 25 Oct 2022

I två decennium har HyperX levererat högsta möjliga kvalitet till gamers världen över.

Vi visste det kanske inte då, men 2002 var ett år som skulle visa sig otroligt viktigt för skrivbordsgamers både i Sverige och ute i världen. På den tiden jobbade PC-marknaden fortfarande i tv-spelskonsolernas skugga. Försäljningslistorna toppades av spel som GTA: Vice City (Playstation 2) och Pokémon Ruby/Sapphire (Gameboy Advance). Men det fanns ett spel som stack ut. Ett onlinekrigsspel byggt av en liten svensk spelstudio. Studion hette DICE och spelet de skapat Battlefield 1942. 

Ungefär samtidigt som Battlefield började bygga spelarbas lanserade Kalifornienbaserade Kingston Technology sina första gaminginriktade produkter. Underetiketten HyperX föddes 2002 som ett svar på att en kräsen publik bara nöjer sig med högsta möjliga kvalitet till bästa pris. För den som ville ha bästa möjliga prestanda var det inget snack vilken spelplattform som gällde.

Under 00-talet muterade PC-spelandet från en nischad angelägenhet till något som både korsade och krossade alla gränser. Esporten exploderade i popularitet över hela världen. World of Warcraft invigde massorna i vad uppkopplat PC-spelande kunde vara. Tävlingsinriktat spelande blev en enorm publiksport och LAN-partys blev datorfestivaler. Sverige blev en spelnation att räkna med.

Även om 00-talet var en stark tillväxtperiod för spelkulturen var det inget mot vad som skulle komma. 2010-talets mest anmärkningsvärda avtryck stavas “streaming”. Nu var det inte längre bara spelen som var intressanta. Hur de spelades och vilka som gjorde det var minst lika viktigt. Spel som livsstil blev mer sant än någonsin tidigare. HyperX började producera headsets, möss och tangentbord med samma höga kvalitetstänk som tidigare. 2018 köpte HyperX namnrättigheterna till Las Vegas Esport Arena, ett 30 000 kvadratmeter stort esportpalats insprängt i det anrika casinohotellet Luxor Hotel. 2019 hade företaget sålt mer än tio miljoner headsets.

Tjugotalet har knappt ens börjat, men det är tydligt att spelandet är vår tids stora kulturyttring. Vart och vartannat lägenhetsfönster pulserar i takt med spelprylarnas mångfärgade LED-lampor. Spelandet är en självklar del i våra liv, något som nu går att njuta av i alla kanaler en kan tänka sig och på alla sätt en någonsin önskat.

Armada.

För HyperX är fokus helt inriktat på att leverera de bästa möjliga gamingtillbehören på marknaden. Nu stannar det heller inte vid headsets, tangentbord och möss. I år lanserar nämligen HyperX också de nya Armadaskärmarna. Fortfarande med spelarna i fokus.

2022 firar HyperX tjugo år i spelarnas tjänst, och även om mycket har förändrats under de här åren har företagets slogan aldrig varit så sann som nu. Vi är alla gamers.

Klicka på bilden för en större version.

Stad: 
Riks
Kategori: 
Spel
Publicerad i tidning: 
2022-10

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2022.

Tweet
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Mest läst
1. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
2. Krogrecension: Tengu
3. Därför har Donken slutat med Triple cheese
4. Lemonad för vuxna
5. Adam/Albin stänger
Mest läst
1. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
2. Därför har Donken slutat med Triple cheese
3. Lemonad för vuxna
4. Krogrecension: Barnet
5. Ingrosso öppnar restaurang i Göteborg
Mest läst
1. Sveriges nya Michelinstjärnor 2025
2. Därför har Donken slutat med Triple cheese
3. Lemonad för vuxna
4. Så här blir din kärlekssommar
5. Sommarens bästa konst
Senast
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Så här blir din kärlekssommar
3. Svensk musikexport slår rekord
4. 24 timmar Leipzig
5. Sommarens bästa konst
Senast
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Så här blir din kärlekssommar
3. Svensk musikexport slår rekord
4. 24 timmar Leipzig
5. Sommarens bästa konst
Senast
1. Därför har Donken slutat med Triple cheese
2. Så här blir din kärlekssommar
3. Svensk musikexport slår rekord
4. 24 timmar Leipzig
5. Sommarens bästa konst

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!

Signa upp mig

Senaste skivrecensioner

  • Diza Guava – Autokritik
  • Serpentwithfeet – Grip
  • Idles – Tangk
Se fler

Senaste filmrecensioner

  • The Bikeriders
  • Blink Twice
  • Ett riktigt jobb
Se fler
Krog

Sveriges nya Michelinstjärnor 2025

Krogrecension

Tengu

Krog

Därför har Donken slutat med Triple Cheese

Krog

Lemonad för vuxna

Krogrecension

Barnet

Krog

Adam/Albin stänger

Krog

Ingrosso öppnar restaurang i Göteborg

Blandat

Så här blir din kärlekssommar

Mest läst

Tillbaka
Fler inlägg

Senaste numret som PDF

Nöjesguiden är partipolitiskt obunden, men du kan alltid lita på att vi brinner för jämställdhet. Vi är annonsfinansierade men det redaktionella innehållet är just det – 100% redaktionellt. Vi tror på den goda smaken och vår publicistiska tanke lyder som följer: Vi vill guida dig till det bästa nöjet.

Ansvarig utgivare: Jonas Källgren

Om Nöjesguiden

  • Annonsering och Samarbeten
  • Annonsspecifikationer
  • Koncept och Cases
  • Redaktionen
  • Integritetspolicy

info@ng.se
Faceboook
Twitter

Adress

Nöjesguiden Stockholm
c/o Brygghuset
Norrtullsgatan 12N
113 27 Stockholm

Nöjesguiden Göteborg
Arsenalsgatan 6
411 20 Göteborg

Nöjesguiden Malmö
Lilla Torg 1
211 34 Malmö