Child of Light

Michael Gill 15:53 26 May 2014

childoflight.jpg


Året är 1895 och den lilla Aurora har fallit i koma. När hon slår upp ögonen finner hon sig fången i en dröm, i landet Lemuria – som terroriseras av den onda Svarta Drottningen. Aurora måste besegra drottningen för att åter förenas med sin far, IRL.

Child of Light är en barnboksberättelse satt i rörelse och gjord interaktiv. En oändligt vacker resa genom en lika vacker som livsfarlig sagovärld. Och mysfaktorn är skyhög – även om resan avbryts av strider med farliga monster. Ett tvådimensionellt plattformsäventyr med rollspelsinslag – och där du kastas in i strider som liknar de i japanska rollspel varje gång du stöter på fiendetrupp. Till din hjälp har du en liten eldfluga, ett överdimensionerat svärd och en drös trollformler.

Allra starkast är dock presentationen. De sköra akvarellbakgrunderna – som ser ut att vara lika inspirerade av John Bauer som av Final Fantasy-konstnären Yoshitaka Amano – är något av det bästa jag har sett i ett spel. Även om resten av spelet inte riktigt når samma nivå är det här ett spel du inte bör missa. Särskilt inte om du gillade Ubisofts tidigare 2D-plattformare (typ Rayman), men önskade något lite mer subtilt.

pris: 150 kronor

 

 

 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.