Suzi Quatro - No Control

Christoffer Bertzell 00:00 2 Apr 2019

Standardiserad blues kan vara svårt att få engagerande. Musikstilen som sådan behärskar Suzi Quatro mer än väl genom en otrolig karriär, men resultatet blir lätt tafatt när materialet låter mer som en jamkväll på den lokala bluespuben än en faktisk platta med grymma musiker. Inte för att ljudkvalitén brister, utan att det helt enkelt är tråkigt. I vissa spår, likt Bass Line finns det ändå ett melodisk vikt som viker in lite mot ett poppigare sound, något som bryter upp den annars alldeles för trista andan av seg blues. Detta är inget album som ska ta med dig på en utforskande artistisk resa, det förstår jag, men lite mer bett hade Suzi Quatro kunnat få med.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.