Suzi Quatro - No Control

Christoffer Bertzell 00:00 2 Apr 2019

Standardiserad blues kan vara svårt att få engagerande. Musikstilen som sådan behärskar Suzi Quatro mer än väl genom en otrolig karriär, men resultatet blir lätt tafatt när materialet låter mer som en jamkväll på den lokala bluespuben än en faktisk platta med grymma musiker. Inte för att ljudkvalitén brister, utan att det helt enkelt är tråkigt. I vissa spår, likt Bass Line finns det ändå ett melodisk vikt som viker in lite mot ett poppigare sound, något som bryter upp den annars alldeles för trista andan av seg blues. Detta är inget album som ska ta med dig på en utforskande artistisk resa, det förstår jag, men lite mer bett hade Suzi Quatro kunnat få med.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.