Supershitty to the max

18:03 24 May 2000
Att Nicke Andersson i Entombed är en av Sveriges största musikaliska begåvningar är ett känt faktum för ett antal musikälskare runtom i landet. Med den här plattan får vi hoppas att den skaran ökar. Tillsammans med sina tre Hellacopterbröder och ett antal genuina gästartister är det uppenbart att han här har låtit alla sina våta musikaliska önskedrömmar bli verklighet. Vi snackar om en platta maximalt tryfferad med klyschor från den sortens rock'n'roll kvartetten så välvådligt tillber som ömt respekterar. Slutprodukten kunde blivit en tröttretroplatta med taffliga referenser (läs: stölder) till brödernas ikoner. Men den här plattan är ingenting annat än en sensationell käftsmäll som får en att undra vad det är frågan om. Plattan glöder av energi och attityd till 100 procent. För att inte tala om vitalitet, något som egentligen borde vara en omöjlighet med tanke på vilken musik det rör sig om. För hur många band innan Hellacopters har inte försökt att ge riffboogien en ny och mera tidsenlig kropp? Lyssna på inledningsspåret (Gotta get some action) Now! - från detinledande uh:et över pianomisshandeln, den klockrena refrängen och detfullkomligt maniska gitarrmanglet. Så mycket "motor city madness" har ingetsvenskt band någonsin låtit. Inte ens Union Carbide. Och det säger allt. Eller Tab. Den felande länken mellan självmordsrockarna Unsanes distademardrömmar och rejält trippad singelbaksides-psykedelika från 1969, hittadi en skivback där ingen annan än de utvalda letar. Bröderna Hellacopter ärutvalda, och storebror Nicke har fått gåvan att kunna omvandla urvattnade och begagnade låtidéer till en ypperligt blandad och med sprängdegsspetsad distortionscocktail.