Rebecca Facey

16:08 30 Mar 2001
Steget från huvudrollsinnehavare i ungdomsfilmen [I]Nio millimeter[/I], via författare till ett av kapitlen i [I]Fittstim[/I], till popsångerska med skivkontrakt, är inte långt. Är man i branschen så är man. Men Rebecca Facey är inte Samuel Fröler som får ett telefonsamtal från skivbolaget som helt sonika undrar om han inte vill spela in en skiva. Hela svenska vispopeliten ställer självklart upp bakom skärgårdsdoktorn och vips ligger en ny storsäljare på skivdiskarna. Rebecca står själv för texterna på debuten [I]Brownchild[/I], men med musiken har hon fått hjälp. Och det är den och Gunnar Nordéns produktion som märks här. I början av [I]Child of the Light[/I] skär en mörk vacker cello sönder den spröda ljudbilden, men längre in då de ljusare stråkarrangemangen fått fotfäste, ändrar låten karaktär, går från moll till dur. Och på den inslagna vägen fortsätter det - på gränsen till hjärtskärande ibland, intetsägande oftare. Jag kommer på mig själv med att noga lyssna efter varje instrument, varje scenförändring (texterna fastnar inte ens efter tionde lyssningen), och sen uppdagas den framför mina ögon: den svenska inspelningsstudion. Tyst, kliniskt ren, ett klockspel, några gitarrställ, ett piano och andakt. Lars Halapi skulle mycket väl kunnat spela in Sophie Zelmanis nya album här. Men Rebecca Facey kommer tyvärr inte i närheten utan sällar sig bara till följeslagarna av det typiskt svenska soundet.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!