Petter – Dö sen

Armani Maleh 00:00 2 Dec 2018

Petter har under sitt 20-årsjubileum varit mer produktiv än vad vissa artister är under hela sin karriär. Nu kommer Dö Sen, årets tredje(!) skiva, utöver flera singelsläpp och fem konsertkvällar i rad på Mosebacketerassen tidigare i somras. Här tar Petter ut svängarna och låtarna skiljer sig mycket från varandra, men skapar en trevlig variation istället för att bli spretig. Fina gästspel görs av bland andra Ana Diaz, Parham och Janice. På singeln Brevet får vi ta del av en intim och hjärtskärande brevväxling mellan Petter och vännen tillika rapparen och låtskrivaren David Jassy, som för tillfället sitter fängslad i USA. Bäst på skivan är det eldiga samarbetet med Ozzy på Upp & Ner, en låt där en av Sveriges mest spännande nya rappare får möta den svenska rappens pionjär. Självklart kan det inte bli något annat än sjukt.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.