Jobcentre Rejects - Vol 3 Ultra Rare NWOBHM 1978–1983/Vol 4 Ultra Rare SFWOHM 1978–1983

Christoffer Bertzell 00:00 7 Oct 2020

Det är något befriande i att konfronteras av en samling där du inte känner igen en enda artist. Detta projekt som för tredje gången rotar fram ultra rare (i låneordets sanna innebörd) singlar av brittiska band som var en del i att forma 1973–1983 års DIY-rockscen – för vad som sedan blev modern hårdrock – är oerhört imponerande. Skillnaden nu är att den fjärde volymen tar istället fokus på den svenska scenen, vilket är minst lika fascinerande då du finner både likheter och skillnader.

Lyssna på mötena mellan power pop och punk i brittiska Anniversary och svenska Turbo. Eller den tydliga ådran av Paul Diannos Iron Maiden där svenska Behemoth och brittiska Dragonfly är hack i häl. Du hittar också en gemensam svikt mot tyska Accepts heavy metal i svenska Squetters och brittiska Ironside.

Denna breda palett gör materialet oerhört spännande, samtidigt är det självklart en varierande kvalitet, som dock hålls ihop av det musikhistoriska värdet. När Terra Cotta från Storbritannien ljuder bluesigt likt Kiss eller Firebird flummar loss i en rymdig Blue Öyster Cult-historia myser jag. När falsksjungande garagerock eller punk ljuder är det desto mindre njutningsbart, fast alltid spännande.