Iron & Wine - Archive Series Volume no. 5

Raffaella Lindström 00:00 12 May 2021

På sitt nya album möter vi en yngre och naivare version av sångaren Sam Beam. De akustiska gitarrerna påminner om den mänskliga pulsen, som ändrar takt beroende på vilken riktning sången tar. 

I pressutskicket beskrivs detta som hans “förlorade” debutalbum. Mellan 1998 och 1999 spelade Sam Beam in elva låtar, men med åren glömdes verken bort. Som tur är hade en tidigare rumskamrat kvar samlingen – som nu har släppts drygt 22 år senare.

Albumet rör sig inom samma väggar som Sam Beams övriga verk. Ett vandrande tempo, gitarrerna och den sköra rösten. Den som sluter ögonen kan enkelt se verkligheten som singer/songwritern beskriver. 

Samtidigt är det märkbart att musiken är skapad av en ung artist, som fortfarande letar efter sin väg framåt. I flera låtar är det uppenbart att Leonard Cohen är den stora idolen. Framför allt gäller det introlåten Why Hate Winter, som direkt för tankarna till Suzanne

Det finns en slags oskuldsfullhet över albumet. Det är trånande, naivt och uppriktigt. Mycket är sig likt med Sam Beam, men musiken har pyntats med en stor dos ungdom. 

Bästa låten är Ex-Lover Lucy Jones.

Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Fler musikrecensioner

Greentea Peng – MAN MADE

Man Made är en soulskiva som plockar inspiration från hela världen och hela tidsrymden. Det är en eklektisk blandning av soul, psykedelia, hiphop, flyktig jazz och dub med tunga basgångar.

Greentea Peng heter egentligen Aria Wells och är från sydöstra London. Man Made är hennes debutalbum. I grunden är det ett tillbakalutat album, dränkt i tunga grooves och Wells neo-souligt rökiga röst, men det lyfts också upp av livliga trummor och pigga melodislingor.