Hellsingland Underground - A Hundred Years is Nothing

Christoffer Bertzell 00:00 30 Aug 2019

På sitt femte album tar den svenska sextetten ett steg mot nya marker med sin fascinerande blandning av rock, blues och amerikansk folk rock. Samtidigt som det finns en starkare förankring i 70-talets flummiga rockskola, har bandet skurit ner på sina hårdrocksnyanser så pass att de närmar sig ett poppigt läge med brittisk betoning. Nu lyckas bandet att blanda såväl The Verve, Yes och Tom Petty, en mix som landar i ett ganska poppigt och lättlyssnat format, och som alltid med en stark berättande lyrik. Jag har dock emellanåt svårt för Charlie Granbergs accent, som tyvärr drar mig ur denna fina musikaliska bubbla. Där återstår det fortfarande att hitta en balans mellan individuellt uttryck och följsamt framförande.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.