Halestorm - Vicious

Christoffer Bertzell 00:00 6 Aug 2018

Jämfört med det slätstrukna sömnpillret Into The Wild Life från 2015 är Vicious definitivt en uppryckning. Äntligen är det riviga gunget tillbaka i Halestorms musik. Dock räcker det inte för att den amerikanska kvartetten ska nå upp till den höga nivå de hade på genombrottsalbumet The Strange Case Of.... Det som saknas här är låtar som besitter högkvalitativa pophookar samtidigt som det visar upp rockens attityd. Lizzy Hale har en pipa många sångerskor avundas, men när låtarna sällan finns där för att agera rum åt hennes talang blir resultatet tråkigt. Överraskande nog är bandet bäst när de skalar ner i den akustiska balladen Heart of Novocaine.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.