Feist — Pleasure

Natasha Azarmi 00:00 25 Apr 2017

Att inte döma ett verk efter dess omslag är en läxa lärd sedan länge. Ändå går förväntningarna i högvarv när jag ser Leslie Feist försöka ta sig igenom trädörren och den blomprydda väggen och över till njutningen. Och hon kommer minsann över till andra sidan, för njutningen finns där för såväl Feist som för den mottaglige lyssnaren.

Feists femte album är ett album skapat med värme och intimitet. Sällan går musik så nära det sensuella och sällan känns det så äkta. Äktheten är ett återgående tema. Arrangemangen ligger i det mest sparsamma laget, produktionen kan närmast beskrivas som opolerad lo-fi och det är oftast bara Feists röst som på egen hand ingår i ett musikaliskt klimax. Det hela hade lika gärna kunnat vara en direktinspelning från replokalen. På många sätt har Feist öppnat upp dörren för intima studioalbum som för musiker och lyssnare närmare.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.