Unlucky Monkey

admin-kollegorna 15:57 23 May 2000
Min gamla magister påstod sig ha en skottskada i buken som han ådrog sig under Koreakriget. Vi elever var rätt skeptiska, inte bara på grund av att "kulhålet" såg ut som en leverfläck men också för att Sverige, så vitt vi visste, aldrig var inblandat i den konflikten. Han sa också att man i Japan kunde lägga sin plånbok på gatan utan att någon stal den - så hederliga var nämligen "japaneserna". Just den tron delade han med många andra, kanske var det också en gång så men ska man döma efter de senare årens import av japansk brottsfilm har det skett en rejäl svängning i moralen. Pengahunger i ett genomkommersialiserat samhälle har länge varit ett gångbart tema i västerlandet och nu verkar det också ha fått rejält fotfäste i japansk film. Just i detta fallet handlar det om en ung man, Yamazaki, som på grund av just drömmen om ett ekonomiskt oberoende - men ändå halvt ovilligt - rånar en bank, råkar döda en flicka och dras ner i en obönhörlig våldsspiral. Regissören Sabu, eller Hiroyuki Tanaka som han egentligen heter, tillhör den globalt växande skara av filmmakare som jobbar hårt med att kombinera grovt våld med lakonisk humor. Vissa gör det bra, som Takeshi Kitano, genom att även erbjuda publiken en substansfylld grund att stå på, andra mejar på utan vare sig riktning eller intelligens. Sabu får nog anses hamna mitt emellan, med en lätt dragning åt Kitano. Han är utan tvekan en intressant filmskapare, det såg vi inte minst i vårens Postman Blues, men här tar tyvärr Sabus förkärlek för slow-motion och accentuerade blodpölar udden av resten av filmen. Filmens tydliga och goda ansats att vara oförutsägbar gör också, paradoxalt nog, den lätt förutsägbar och följdaktligen i längden aning segdragen. Nu har [I]Unlucky Monkey[/I] i sanningens namn nästan lika många positiva egenskaper som negativa: den karismatiskt nedtonade huvudpersonen, och framför allt det genomgående temat med slumpens nycker som för den ständigt olycksdrabbade Yamazaki till den ena absurda situationen efter den andra. Läs därför in ryckningar i betygets mungipor. (Premiär 10 december)
Anrakkî Monkî