Soundboyprofilen: Will Jam från Million Vibes

Hasan Ramic 14:28 24 Mar 2011

Som sagt, den här bloggen ska vara någon slags bastiljon för svensk dancehall, och då ser jag det som min främsta skyldighet att bekanta allmänheten med Sveriges främsta dancehallkämpar. Soundboysen. Först ut i den här bloggserien är Eric "Will Jam" Lövenbo Ahlström, eller "Fada Will Jam" som ingår i det eminenta, skånska ljudsystemet Million Vibes.


Will Jam, här mycket förvirrad över den här nya tekniken med laser.

Jag började lyssna på dancehall och reggae i slutet på 80-talet. Min favoritartist var i början Shabba Ranks. När Super Cat släppte Don Dada i början av 90-talet blev jag helt såld! Det var kostymklädda gangsters med kulsprutor a la 30-tal på framsidan, låtarna hette saker som Think mi come fi play och Don`t test me. Allt var akompanjerat av Steely & Clevie med en massa kulsprute-trummor i bakgrunden. Detta tilltalade min barnsliga hjärna och man har ju knappast mognat sedan dess. Sen kom Buju Banton och jag minns att några rastas hade j-ligt kul åt att en liten snorunge från landet stod i kön på Bengans i Göteborg och skulle köpa Bujus genombrottsplatta Mr. Mention. Dom sa respect och ville boxa min hand och jag fattade nog fan ingenting. Jag Hade en ny favoritartist och den perfekta hybriden mellan reggae och dancehall i låtar som Love me browning och Bonafide Love. Men ska man nämna någon från den här tiden är det kanske SVT-orginalet Thomas Gylling som körde videon till Barrington Levys låt Here I Come i sitt LSD-trippade program Tropicopop. Det är den ultimata låten för alltid, alla kategorier. Sen blev man äldre och mognare, blev kär och införskaffade Beres Hammond-skivor. Det blev mer modern roots med Cocoa Tea och framförallt Sizzla, som under några år var bättre än alla någonsin. I slutet av 90-talet var dancehallmusiken även den bättre än någonsin. Det var i och med detta som tankarna kom om att börja spela musiken ute och påtvinga andra min förträffliga smak. ALLA borde höra Bounty Killers Look into my eyes, everyone! Så när jag pluggade en termin på Örebro Högskola (det var inget universitet då) försökte jag spela dancehall och reggae på kåren. Men det var mest kristna utbytesstudenter som uppskattade låttexter som Morgan Heritages Down by the river.
Men vad fattar folk från den staden?
Efter flytten till Lund var det tidigt 2000-tal och började hänga med folk som gillade samma sak som jag. Här började tankarna om att ha ett sound och efter att ha hookat upp med en Jack Black-i-HighFidelity-lik skivaffärsinnehavare i Malmö började soundlivet. Hans butik hette Soulrebel och i det namnet började vi spela. Skinny gick med och ett namn till ett sound behövdes. Det tog ett par år innan en superstenad Wayne Marshall, ståendes i Don Corleons inspelningsstudio i Kingston, beslutade sig för att vi borde heta Million Vibes. Vi gav honom några alternativ och det blev en kombination av två Half Pint-hits, One in a million och Level the vibes.

Million Vibes var det första soundet i Skåne som satsade på dancehall och på klubben Trenchtown (KB) var det visserligen en blandning som gällde men man fick alltid höra de senaste rytmerna. Trots detta är Million Vibes minst sagt varierade. Alla gillar rocksteady, alla spelar 90`s och de flesta både gillar och kör nya grejer.
Vi tänkte alltid att det var lika bra att försöka nå utomlands med det vi gjorde. Anledningen var och är en vägran att spela in de dubplates som de flesta andra sounds gör. Detta har tagit oss, och framförallt mig och Daddy Ferma, till Berlin, Hamburg, London, Barcelona, Schweiz, Norge, Finland och otaliga spelningar i Danmark. Satsar man bara på Sverige kan man ju låta som en miniversion av större sounds och spela in dubs som är kopior av vad Sentinel, Stone Love eller något annat stort sound redan gjort. Vi tänkte ta det till en annan nivå och därför har vi ett rejält antal dubs som ingen annan i världen kan spela. Men man måste räkna med att detta inte alltid är till ens fördel – och skita i att det är så! När vi släpper vår dubplatemix till sommaren kan folk få höra en del som bara finns där.
Vi har spelat varenda helg i mer än tio år och ibland på flera olika ställen sammanlagt. Vi har clashat ett antal gånger och är tillsammans med Trinity och Stereo Steppas de mest aktiva clashsounden i Sverige för tillfället. Million Vibes är resident på Kingston i Helsingborg, Living och Kärleksklubben i Malmö samt Brooklyn och nya klubben Joyride i Lund. Den senare kör vi tillsammans med dancehall-autisten Shirkhan från Safari Sound.
För ett par år sedan började vi på allvar samarbeta med Joey Fever. Detta var både av personliga och musikaliska skäl. Vi har samma sätt att se på reggae och dancehall.
Top 5 Million Vibes Sound-boynörd-lista

 


1.    Chilling Out – Cocoa Tea (Vår dubplate på den här är played by Million Vibes only)


2.    Murder She Wrote - Everton Bonner aka Plyers (Originalet till megaklassikern gjordes solo av Pliers i hans eget namn. Han har samma efternamn som Spanner Banner och Richie Spice, och samma föräldrar. Vår dubplate har tagit rytmen från denna versionen men har även Chaka Demus med)


3.    Try If You Want – Beres Hammond (Vi trodde inte våra öron när Beres meddelade att han aldrig gjort den här låten på dubplate, nu är den gjord)


4.    Joyride – Wayne Wonder & Baby Cham (Shirkhan tog namnet på låten och rytmen, som är samma, eftersom Joyride är en av de 5 bästa rytmerna någonsin. Vi gjorde den på dubplate för ett par år sedan och det är fortfarande en favorit!)


5.    Something`s Gotta Give – Assassin (Den bästa reggaelåten på mils avstånd, jag skrev om textraden ”nah mention South Park ya know” till ”Dem a dead like Kenny in South Park Ya know”, tyvärr hörs det knappt i dubplaten)

---

Million Vibes på Facebook.

Million Vibes på Soundcloud.

Fånga Million Vibes ls Joey Fever och Stereo Steppers i Uppsala i helgen.

/H

Fler blogginlägg från Hasan Ramic