Spottifering eller flodvåg? Jag vettefan.

Hasan Ramic 09:57 31 Mar 2015
Se alla artiklar om: 

VARNING FÖR BLOGGINLÄGG SOM INTE HANDLAR OM TYP REGGAE! 

Som alla vid det här laget kanske vet så har en jävla massa artister gått ihop för att skriva på ett blankt papper där de lovar att släppa sin musik på en ny streamingtjänst som Jay Z köpte i förrgår. 

tidal_presskonferens.jpg

Så, vad betyder detta i praktiken? Tydligen ska denna All Star Cast (som är misstänkt lik alla de som började sälja sig till LiveNation och deras 360-deals runt 2008) sluta släppa sin musik på den till stora delar skivbolagsägda streamingtjänsten Spotify. En stund? Eller nåt. Är det något jag har lärt mig av kapitalismen är det att man aldrig tackar nej till en distributionskanal, speciellt om den inte kostar så mycket och hjälper en att vinna de här åtråvärda marknadsandelarna. Så det här med "Spotifydödare" kan alla lugna sig med, i alla fall tills tillräckligt många har appen på sin lur så att vi kan säga bu eller bä. Jag har dock en del åsikter och funderingar kring allt det här.

Mycket av vad jag tycker överrensstämmer med den här artikeln. Jay-Z och Deadmau5 med vänner vill alltså sälja en hifi-upplevelse i en tid då musik spelas i in-ear-lurar och från laptophögtalare. Konsumenten förväntas betala det dubbla för en produkt som streamar filer i FLAC-kvalitet, en ljudupplevelse som förutsätter att hen äger ett högtalarsystem som gör musiken rättvisa. Och i en värld av iPhone-dockor i tusenkronorsklassen, som är gjorda för ett överrösta ljudet av rinnande vatten när man diskar eller sorlet av tio pers på en hemmafest känns löftet om FLAC-ljud... Sådär. Dessutom är motsvarande filer sjukt tunga, och man måste ha sjukt bra internetuppkoppling för att streama utan störningar och avbrott.

Det andra som ska locka över folk är löftet om att musik från Illuminatigänget på bilden ovan kommer släppas på Tidal upp till ett halvår tidigare än på andra streamingtjänster. Inte för att uppmana någon till kriminalitet, men om någonting finns någonstans på internet så finns det också ÖVERALLT på internet – fast gratis. Beyoncés iTunes-exklusiva album förblev iTunes-exklusivt i ungefär ett dygn, sen gick det att få tag på överallt. Folk som vill ha sin musik gratis kommer att få tag på den oavsett, och streamingtjänsternas främsta argument till att över huvud taget finnas är att de besparar otekniska människor de tre googlingarna det tar att hitta det man söker på någon fildelningssida. Att sedan sätta en prislapp som är den dubbla jämfört med den mest etablerade aktören just nu känns lite absurt.

En sak som talar för Tidal är video. Om man nu är intresserad av sådant. Jag vet att musikvideon gjorde mycket för min musikkonsumtion i tonåren, men den kom kurerad och förpackad i magasin som Yo MTV Raps eller Alternative Nation. Jag hade inga val när det kom till den biten. Men det var på tiden när dinosaurierna vandrade på jorden och glansiga plastskivor var det medium där det mesta av musiken fanns.

Jag gillar tanken på att Jay Z startar en streamingtjänst. Det är liksom the boss moves of all boss moves. Men jag gillar nog Ludde som kodade första uTorrent mer. Och framförallt gillar jag mina pengar. Jag vill inte betala dubbelt så mycket för något som jag inte har en aning om hur det fungerar. Har de löst det sociala? Hur är offlinefunktionen, om det nu finns någon? Ska man behöva ha en lur med 1 TB minne för att förvara alla de här högkvalitativa audiofilerna, eller bränna slut på sin surf på två dagar för att man måste streama? En viktig grej för mig, innan Spotify slutade med det, var att kunna köpa mp3or i DJ-syfte.

Vidare: hur "artistägt" är detta EGENTLIGEN? Alla vet att det är svårt för framförallt mindre artister att tjäna några riktiga pengar på sin musik även när streaming betalar. Kommer de här $20 komma artisterna till gagn? Och då menar jag inte Usher, det går ingen nöd på Usher.

Det är alltid kul med lite konkurrens men jag är nog inte riktigt redo att tro hypen. Jag började med streaming för att det var mindre krångligt och inte tog upp datautrymme, och inget pekar på att en övergång till Tidal kommer vara en förbättring. Alla vet dessutom att den bästa, nyaste och mest spännande musiken finns på SoundCloud ändå. Helt balash.

/H

Läs också: Världsstjärnorna går samman för att utmana Spotify.

Fler blogginlägg från Hasan Ramic