Att spela på Svenska spelbolag online har blivit allt mer populärt bland svenskar de senaste åren. Men när man ska välja ett spelbolag att spela på är det viktigt att tänka på säkerheten. Här går vi igenom vad man bör tänka på när man väljer ett säkert spelbolag.
Licenser
Det första man bör kolla på är att spelbolaget har en giltig licens. I Sverige är det Spelinspektionen som utfärdar licenser för spelbolag, och det är olagligt för ett spelbolag att bedriva verksamhet utan en sådan licens. Om man spelar på ett spelbolag utan licens löper man risk att inte få ut sina vinster eller att ens personuppgifter läcker ut. Dessutom så kan man komma att bli skattskyldig om man spelar på ett spelbolag utan licens. Se därför till att alltid kolla upp detta innan du registrerar dig. Vanligtvis kan du hitta vilken licens spelbolaget har längst ner på sidan. I annat fall kan du gå till spelinspektionens hemsida och kolla upp det. Där finns en lista med alla licenser som är utgivna.
Betalningsmetoder
När man ska välja ett spelbolag är det också viktigt att titta på vilka betalningsmetoder som erbjuds. Det är bra om det finns flera olika alternativ att välja mellan, såsom kortbetalning, banköverföring och e-plånböcker. På så sätt kan man välja den betalningsmetod som känns säkrast och mest bekväm för en själv. Det självklara valet nu för tiden är dock Swish eller Trustly. Använder spelbolaget det så har du tillgång till både snabba insättningar och uttag vilket gör att det känns ännu mer säkert. Det är såklart skönt att få in pengarna direkt på kontot än att behöva vänta upp till flera dagar innan de kommer in.
Säkerhet
Det är också viktigt att titta på vilka åtgärder spelbolaget tar för att säkra transaktioner och kunddata. En säkerhetsåtgärd som många spelbolag använder är krypteringsteknik för att skydda känslig information. Det är också viktigt att titta på vilken typ av support spelbolaget erbjuder, både när det gäller teknisk support och hjälp med spelproblem. Viktigt när det kommer till säkerhet är också att du ska kunna sätta spelgränser på hur mycket pengar du kan sätta in. Både dagligen, veckovis och månadsvis. Dessutom ska spelpaus finnas tillgänglig bara ett knapptryck bort. På så sätt kan du blocka dig själv från sidan i minst 24 timmar. Det hjälper dig om du känner att du har problem med ditt spelande.
Kundtjänst
En annan sak som vi tycker är väldigt viktig är att spelbolaget i fråga har en bra kundtjänst. Att få support när du behöver det är oerhört viktigt. Det kan handla om att de har en utförlig FAQ, telefonsupport, email eller live-chatt. I vårt tycke är livechatten det bästa sättet att få kontakt med de allra flesta spelbolag.
Det viktigaste är att du kan ställa dina frågor på svenska och få svar tillbaka på svenska. När det kommer till kundtjänst via live-chatt så får man ofta svar relativt snabbt och det är enkelt att lösa sina problem eller frågeställningar. Självklart kan det, vid akuta problem vara bra om man kan ringa och få hjälp, detta har dock minskat allt mer och det går allt som oftast endast att chatta eller mail kundtjänst idag. Bara de allra största spelbolagen erbjuder kundservice via telefon.