Sociala Nyheters Ted Valentin: "Jag drömmer fortfarande om att bygga en sajt som kan bli det nya Blocket"

09:49 21 Aug 2014

Foto: Christian Von Essen

Strax efter att IT-bubblan hade spruckit beslutade sig den autonoma webbutvecklaren Ted Valentin att det var dags att ge sig in branschen. Han har därefter under de senaste tio åren byggt över ett tjugotal sajter, av vilka han sålt av ett flertal för miljonbelopp.

Med en av sina senaste skapelser socialanyheter.se har han som en bieffekt synliggjort det mänskliga beteendet. Siten som samlar de mest delade nyheterna under det senaste dygnet, blir också som ett facit över vilken typ av händelser som engagerar oss människor. 

Hade du med denna bieffekt i ekvationen när du byggde Sociala Nyheter?
– Våren 2013 blev debattartikeln "Bästa Beatrice Ask" av Jonas Hassen Khemiri en av de mest delade i Sverige, någonsin. Jag byggde SocialaNyheter delvis inspirerad av det fenomenet, och främst för att kunna få en snabb daglig sammanfattning av de största "samtalsämnena" i Sverige. Sådant man måste ha koll på för att kunna hänga med i konversationen, när man står med sina arbetskollegor vid kaffeapparaten, typ! Sajten funkar hyfsat bra för det ändamålet – men de som använder sajten mest idag verkar vara folk som jobbar inom nyheter, media och kommunikation.

Alex Schulman pratade i sin podd om att han utformar sina texter utifrån vad som går bra hos dig, har du sett andra liknande kvitton på sajtens framgång?
– Ja, visst finns det en del kvitton på framgång. Bland journalister och i mediefolk har ju sajten fått ganska stort genomslag. I senaste numret av magasinet Filter var det bland annat en lång och riktigt smart artikel om Sociala Nyheter och om delningsfenomenet i stort, här i Sverige. Men jag är också ganska självkritisk. Jag skulle helst vilja bygga en nyhetssajt som både är riktigt smart och samtidigt når ut till den breda massan. Men dit har jag en lång väg kvar. 

Du driver idag cirka 20 sajter, vad driver dig?
– Jag tycker att det är otroligt kul att bygga saker, att lösa problem, och att hela tiden bli lite bättre på det jag håller på med. Det är själva skaparglädjen och problemlösandet som är grejen. 

Du har tjänat en hel del pengar på dem också genom åren. Till hur stor del gör du detta av ekonomiska skäl?
– Jag tycker att det är väldigt kul att tjäna pengar också! Men mest kanske för att det bekräfta att man bygger något som folk faktiskt vill ha, på ett eller annat sätt. Jag har byggt massor med sajter som jag inte tjänat en enda krona på. Men i längden tröttnar man om man inte drar in lite pengar, också.

Vilken sajt tjänar du mest på?
– Mina kartsajter, Restaurangkartan.se, Cafekartan.se och Hotellkartan.se med flera, tuffar på ganska bra. Det har tagit lång tid – över sex år – men nu är de Sveriges största recensionssajter. Jag släppte även flera nya sajter i våras, bland annat PopularaBarer.se, PopularaFrisorer.se och Restaurangtoppen.se, och de ser ut att kunna gå ganska bra också.

Vad svenska folket i skrivande stund pratar om: Joel Kinnaman. Statsministerkandidaterna. Och mjölk.

Vilken har det smalaste användningsområdet?
Kyrkokartan.se har inte den bredaste målgruppen. Men samtidigt har "superrecensenten" Barbro laddat upp över 17 500 bilder från kyrkor runt om i Sverige. Många som vill gifta sig i en fin kyrka har stor nytta av den sajten. Några andra riktigt, riktigt smala sajter jag släppt i år är PopularaBagerier.se och PopularaTatuerare.se

Vilken sajt, förutom dina egna, önskar du att du hade gjort?
– Alltså, Blocket.se. Jag drömmer fortfarande om att bygga en sajt som kan bli det nya Blocket. Men det är jag nog inte ensam om! 

Mycket av det du har byggt är beroende av Facebooks api, finns det inte en fara med att göra sig beroende av den typen av företag?
– Jovisst, det är ett risktagande. Men det finns fördelar också – det gör att man kan bygga nya tjänster och nå ut väldigt mycket snabbare än om man måste skapa allting från scratch, själv. 

På tal om storföretag, du jobbar helst själv?
– Ja, jag jobbar helst solo i mina egna projekt. Under ett antal år hade jag inget kontor heller, utan satt på olika caféer och jobbade. Men sedan årsskiftet driver jag Knackeriet.se, ett coworkingspace i Gamla Stan för webbkreatörer, designers, och kodande entreprenörer. Vi är ett 30-tal personer nu. För mig är det den perfekta kombinationen. Att ha massor av kul folk omkring mig, men utan att behöva vara vare sig chef eller anställd. Vi har ett pingisbord också. Och en av våra medlemmar är en tjej som är SM-mästare i pingis. Och Wordpress-utvecklare.

Vad blir ditt nästa projekt? 
– Min megaprojekt just nu är att försöka ta klivet och lansera sajter utomlands. Det vore enormt spännande kul att lyckas släppas sajter i länder som Indonesien, Nigeria och Brasilien. Jag tror att vissa mina sajter skulle kunna funka väldigt bra där.

Ett urval av Ted Valentins sajter
SocialaNyheter.se
bestofsvt.se
Restaurangkartan.se
Jobbkartan.se
wifikartan.se
tidningsbutiken.se

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!