Stureplansgruppen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden.
Skansen grundades 1891 och sedan dess har folk vallfärdat dit för att se allsång, älgar och midsommarfiranden. Nu tar man tillsammans med SPG ett helhetsgrepp om mat- och restaurangutbudet på världens äldsta friluftsmuseum, och proklamerar i ett pressmeddelande att "modern gastronomi ska kombineras med svenska traditioner och tillsammans skapa hållbara, inspirerande och kvalitativa matupplevelser för Skansens gäster".
– Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av. Partnerskapet med Stureplansgruppen är ett viktigt steg för att nå ambitionen om högkvalitativa matupplevelser och samtidigt leverera stora volymer, säger Maria Groop Russel, vd för Skansen.
– Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till – en ikon fylld av minnen och traditioner. Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk. Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som Stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen", säger Vimal Kovac, vd och grundare av Stureplansgruppen.
Under 2025 pågår en större renovering av Solliden och restaurangen öppnar i Stureplansgruppens regi under 2026.