Extreme Job

Ny filmfestival med fokus på Asien

16:38 3 Mar 2020

Trött på att Asien just nu bara associeras med coronaviruset? Det är i alla fall arrangörerna bakom första upplagan av Asiatiska Filmfestivalen – som inte har något emot att surfa lite på Parasit-vågen. 

Asiatiska FilmFestivalen pågår mellan den 24-29 mars i Stockholm, Norrköping och Umeå. Fokus ligger på filmer från tjugosju länder i Sydasien, Ostasien och sydöstra Asien. Nöjesguiden har intervjuat Maria Razakamboly från festivalteamet.

Vilka är ni och hur uppstod idén om att anordna Asiatiska FilmFestivalen? Varför tror ni att den behövs? 
—Det började helt enkelt med att vi själva tyckte att det fanns alldeles för få tillfällen att se asiatisk film på bio i Sverige. De få filmer som har visats här har givetvis varit väldigt bra - de flesta köps in under de stora festivalerna i Cannes eller Berlin - exempelvis Ash is Purest White av Jia Zhang-Ke som vi också visar - men detta är endast en pytteliten del av det som ryms inom genren eller begreppet asiatisk film. Vi kollade på statistiken från hela 2010-talet och av alla filmer som visas på bio per år kommer mindre än 5% från Asien, vilket motsvarar max fem asiatiska filmer per år  som i sin tur utgör ca 0,5% av all film som produceras i Asien! Representationen är alltså minst sagt väldigt dålig. Asiatisk film är känd för sin kreativitet, regissörerna vågar resa sig mot förtryck och stolt berätta om sina länders kultur och vad de tycker är viktigt. Det vill vi gärna påminna om i samband med festivalen.
Vi som arrangerar festivalen är en ideell förening som startades av några filmentusiaster. Vi jobbar eller jobbade i filmbranschen i Sverige och utomlands. Med Asiatiska Filmfestivalen vill vi att fler asiatiska filmer kommer till Sverige och att fler ser filmer därifrån. Därför har vi också jobbat med att filmerna inte bara visas i Stockholm utan även i andra städer i mars och senare. Vi vill få publiken att upptäcka nya sidor av asiatisk film och kultur och följa med på en resa genom Asien. Och att det i sin tur bidrar till en bättre förståelse av olika asiatiska kulturer. Att man lär känna dem bättre.
Visste du till exempel att baseboll är jättestort i Sydkorea?

Nej, hade ingen aning. Berätta gärna mer om festivalens fokus – sydkoreanska filmer. Är det en slags Parasit-effekt? 
—Festivalen kommer inte direkt ha något utvalt tema varje år, snarare ett fokus på exempelvis någon regissör, en genre eller ett av de tjugosju länder vi visar filmer från. Under vår första upplaga ger vi just lite extra plats till Sydkorea. Vi var otroligt glada när Parasit kammade hem Palme d'Or för att inte prata om fyra Oscars och ja, visst är det lite så att vi vill fortsätta fira det under festivalen. Men vi vill även bredda representationen ännu mer och visa fler olika aspekter av koreansk film! Sydkorea är bland annat känt för sina omtalade zombiefilmer - vi visar en som heter Rampant - och gangsterfilmer, men även otroligt bra komedier.

Är årets öppningsfilm också från Sydkorea?
—Ja, som öppningsfilm visar vi Sydkoreas största hit någonsin på hemmaplan: Extreme Job. Den blev mycket älskad för sin humor på hemmaplan. Och ser man den, då fattar man hur universell humor kan vara.

Vilka asiatiska regissörer, förutom Bong Joon-Ho, tycker ni att det är skämmigt om man inte har koll på? 
—Det finns väldigt många väletablerade regissörer som överraskar hela tiden: exempelvis Jia Zhang-Ke från Kina (Ash is Purest White) och Takashi Miike från Japan (First Love). De visar vi under festivalen. Varje år kommer nya väldigt talangfulla asiatiska regissörer som gör succé på de största filmfestivalerna. Två av dem som vi tycker har en lovande karriär framför sig är de kvinnliga regissörerna Oliver Chan från Hong Kong som har regisserat Still Human, och Bai Xue från Kina har regisserat The Crossing. Vi ser fram emot deras kommande filmer!

Vad tycker du att folk absolut inte borde missa under årets festival? 

Go-Go Sisters
Den vietnamesiska filmen Go-Go Sisters! Med de coolaste tjejerna jag någonsin har sett. Det är ett otrolig fint porträtt av vietnamesisk ungdom på 70-talet. 


The Crossing
Missa inte heller dramat The Crossing den 28 mars och det efterföljande samtalet med forskare från Forum for Asian Studies på Stockholms Universitet. The Crossing väcker väldigt många frågor, speciellt när man tänker på hur aktuell debatten om migration är.

The House of Us
Inom ramarna för sektionen Eyes on Korea vill vi tipsa om The House of Us av Yoon Ga-eun. Filmen har visats överallt i världen och nu kommer den äntligen till Sverige. Sorglig, gripande och rolig. Den passar alla åldrar. Det går fint att folk tar sina barn med sig.

Asiatiska Filmfestivalen pågår mellan den 24-29 mars i Stockholm, Norrköping och Umeå. 

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!