Napoli Centrale

Redaktion 15:39 22 Aug 2023

Sedan ett knappt halvår tillbaka lyser en ny second hand-stjärna på Götgatspuckeln i Stockholm. 

Sankt Paulsgatans östra spets har blivit något av ett vattenhål för Stockholms italofiler. Här finns sedan tidigare den prisbelönta gelaterian Aryam, och dörr i dörr huserar numera även en vintagebutik med handplockade plagg från södra Italien. Napoli Centrale slog upp dörrarna i mars, mitt under brinnande inflation.
– Jag tänkte inte så mycket. Jag var mest nervös att människor inte skulle tycka om de plagg jag valt ut, säger Martin Brittberg, grundar och ägare.

Varken Martin eller hans parhäst Filip Magnusson hade någon tidigare erfarenhet av att driva klädbutik när de bestämde sig för att starta Napoli Centrale. Martin är i grunden psykolog, vilket han jobbade som när han sa upp sig för att testa vingarna som butiksägare i januari tidigare i år.
– Strax därefter åkte jag till Neapel. Jag visste egentligen inte riktigt vad jag skulle göra där, men jag har alltid varit intresserad av kläder och av Italien. Och av foto och färg, tillägger han. 

Först var tanken att köpa och sälja begagnade möbler, något som skulle visa sig vara omständligt. Möbler tar plats. Efter ett tag landade han istället i en idé om att köpa och sälja second hand-kläder på nätet. Till en början för självändamål, men snart för att kunna finansiera sin fortsatta vistelse i Neapel. Det var då tanken på en fysisk butik föddes. 
– Jag började ringa runt till kompisar i Sverige och berättade om min idé. Det var väl ingen som tyckte det var jättesmart. Förutom Filip då. På en timme hade vi bestämt vad vi skulle göra, och sen sa det bara pang. Vi kom överens om att jag skulle köpa in så många plagg jag kunde på två, tre veckor. Vi hittade en lokal på Nytorgsgatan och sen öppnade vi i början av mars. 

Två månader mellan idé och öppning, det är snabbt jobbat!
– Det var lite magiskt allt ihop. Jag har inte varit med om det i livet innan. Som att allt flyter på åt rätt håll.

Vad är grejen med vintage?
– Jag har alltid älskat kläder och vintage. Det var ett av mina första vuxna intressen som inte handlade om att spela tv-spel eller fotboll. Jag och min syster brukade åka runt och shoppa på Röda Korset och sånt. Dels fanns det så mycket roliga grejer second hand, man vet aldrig vad man kommer hitta, men som tonåring hade man ju heller inte så mycket pengar. Det var väl det man hade råd med. Men jag har alltid gillat den där skattjaktsgrejen.

Har du några tips?
– Lita på magkänslan. Vela inte för mycket. När jag var femton var inte det svenska modet superförlåtande, i alla fall inte för killar, skulle jag påstå. I efterhand tycker jag att många av de plagg jag köpte på den tiden var väldigt bra, men jag vågade inte ha på mig det. Man måste våga testa sig fram. 

Hur ser upplägget ut med butiken idag?
– Det är tre stycken timanställda, förutom mig och Filip. Så fem stycken totalt. Den grejen har också gått väldigt fort. De första två månaderna var det bara jag och Filip, vi jobbade hur mycket som helst. Men nu plötsligt har man ett litet företag. 

Åker du fortfarande ner och vintageshoppar på samma sätt?
–Ja, jag åkte tillbaka till Italien i mitten av maj och gjorde en rätt intensiv inköpsresa.

Hur skulle du beskriva stilen på plaggen ni tar in? 
– Färgglatt, lite rockigt och 70-tal. Men jag har försökt tänka brett. Det är en stor utmaning att hålla sortimentet igång, vi har ju bara ett plagg av varje sort. 

Vad anser du kännetecknar italiensk stil generellt? 
– Häftiga och fina material. Mycket färg och mönster. Södra Italien har en stor kultur av egensydda plagg. Modet där har varit “stick hellre ut än ingenting”. Så lite mer crazy än svenskt mode i grunden. Å andra sidan är svenskt mode väldigt ungt om man ska jämföra med italienskt. Det går ändå framåt. 

Vad är er usp?
– Snygga kläder i bra material som är relativt prisvärda. Sen tror jag vi har lyckats få till ett snyggt skyltfönster. Och servicen. Vi har försökt hitta folk som är bra på att ta människor och vi försöker att ge en personlig service. Det är en social stämning här inne, folk kommer in och är generellt väldigt pratglada. Det är ju lite som ett museum, mycket prylar från Italien från olika tidpunkter. Det gör det lätt att börja prata med folk utan att det blir krystat. 

Ni är rätt aktiva på sociala medier. Hur viktig är närvaron där för er? 
– Väldigt många besökare har hittat oss via Tiktok eller Instagram, och de verkar hitta tillbaka. Några har man i princip blivit vän med. Sen tycker jag att det är roligt att producera snyggt innehåll, både foton och grafiska grejer. Jag tror ändå det är hyfsat viktigt.

Vad vill ni ge era besökare för känsla? 
– Man ska bli inspirerad och känna att “fan jag behöver nog lite mer färg i min garderob!”. Lite mer flärd och Syditalien skadar inte.

Har ni något mål? 
– Jag hade gärna fortsatt och etablera vår butik ordentligt här i Stockholm. Det är ju fortfarande bara ett skepp som precis börjat segla. Jag har inget behov av att öppna massor av butiker, vi vill inte bli Beyond Retro. Men kanske en till butik, om vi vill. Man kan ju prova. Göteborg har jag tänkt lite på. Och Köpenhamn. Men det allra viktigaste är att butiken håller en hög standard och har man två butiker blir det svårare att ha bra sortiment i båda. Huvudsaken är att vi har en butik som flyter på och där vi kan göra just det som vi tycker är kul. 

Hur långt bort är ni från att installera en liten italiensk kaffeautomat och servera dyr handkvarnad espresso?
– Haha, det där har jag tänkt på. Antagligen kommer det, men i så fall mest så det går plus minus noll, som en rolig grej.

... och italienska fotbollsmatcher på projektor på väggen?
– Det har jag såklart också tänkt på.

Napoli Centrale är beläget på Sankt Paulsgatan 3, Södermalm i Stockholm. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2023.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!