Septet The Story of Hong Kong

Musik från Mongoliet och Japanfokus på Asiatiska FilmFestivalen

18:01 20 Sep 2021

Den första svenska filmfestivalen med fokus på film från Asien blev uppskjuten av covid innan den gick av stapeln och tar nu nya tag.

Asiatiska FilmFestivalen pågår från den 28 september till den 3 oktober på Grand och Zita Folkets Bio, och därefter till den 17 oktober i Sundbyberg (Bio Bristol), Bromma (Bio Kaskad), Hägersten (Midsommargården) och Skärholmen (Skärisbiografen) innan filmerna reser till övriga Sverige. Nöjesguiden har pratat Maria Razakamboly som är en av festivalarrangörerna.

Hur glada är ni nu när regeringen gått ut med lättnader lagom tills festivalen startar?
— Vi är jätteglada över att vi kan genomföra festivalen överhuvudtaget, vilket inte känts självklart under pandemin. Nu firar festivalen 2 år! Även om restriktionerna lättar när festivalen börjar så har vi valt att behålla en maxpublik på 60 personer på biografen Grand för att det ska vara möjligt att hålla fysisk distans i salongen, men vår förhoppning är att vi ska kunna köra för fulla salonger nästa år.
Även om vi inte öppnar upp helt så kommer vi kunna erbjuda publiken en fin festivalkänsla. Vi har flera roliga samarbeten i år och kommer att bjuda publiken på asiatiska delikatesser från programmet Taste of Asia. Vi har även arrangerat ett mongoliskt musikframträdande och fått många fina videohälsningar till publiken från regissörerna. Vi hoppas kunna väcka publikens intresse för olika delar av asiatisk kultur i samband med filmvisningarna.

Festivalen har fokus på Japan. Berätta varför!
— Vi tyckte att det var roligt att låta vårt Japanfokus sammanfalla med det år då Tokyo var värd för OS. Men den första och största anledningen är att Japan alltid har varit ett otroligt rikt och spännande filmland. De senaste åren har det kommit ut många fina japanska filmer och med hjälp av stöd från Japan Foundation har vi kunnat ta flera av dem till Sverige. I Sverige distribueras inte så många japanska filmer och de som har distribution är oftast ganska likartade (anime eller samma etablerade regissörer).
I vårt program har vi blandat genrer och tonfall. Vi har samlat ett par filmer som blev stora succér på hemmaplan, men som aldrig tidigare fått chansen att visas i Sverige, till exempel en film om teceremonin, Everyday a Good Day. På så vis hoppas vi kunna ge en lite mer representativ bild av det som utgör japansk film på 2020-talet.  

Everyday a Good Day

Vi visar även den stora klassikern Millennium Actress som firar 20 år. Satoshi Kon är en av de viktigaste namnen inom anime- och mangavärlden, men trots det är det svårt att få rättigheterna att visa hans filmer, så vi är fortfarande lite överraskade och otroligt glada att kunna ha med filmen i programmet!

 Millennium Actress

Under årets festival visar ni också filmer från bl.a. Taiwan, Mongoliet, Indonesien, Kina, Sydkorea och Myanmar. Kan du ge oss tips på tre festivalmåsten?
Money Has Four Legs från Myanmar kan jag inte rekommendera nog! Den är präglad av humor trots att den beskriver hur en del av samhället kämpar i Myanmar, och berör censur och konstens frihet. Filmen är oerhört aktuell, inte minst för att producenten Ma Aeint i juni blev arresterad av Juntan.

Money Has Four Legs

Jag vill också tipsa om öppningsfilmen: The 46 Ronin In Debt. Filmen är en komedi som använder action- och parodikoder, men den beskriver samtidigt en sann och tragisk händelse ur ett realistisk perspektiv. Den ger en helt annan bild av samurajer än den vi brukar få i filmer. Visste du t.ex. att samurajerna behövde pengar för att kunna hämnas? Och att de var helt beroende av sina klaner för att överleva? Dessutom är kostymerna och dekoren otroligt vacker!

The 46 Ronin In Debt

Det är svårt att välja bara en sista att tipsa om, men jag måste nog säga Kim Ji-Young, Born 1982 som kommer visas på bio Bristol. Filmen är en bearbetning av Cho Nam-joos bok som gavs ut 2016. Boken blev en bästsäljare men också en gigantisk skandal för att den var... feministisk. När filmen kom ut blev det också en stor grej och bland annat fick huvudrollsinnehavaren möta mycket motstånd. Bortsett från all dramatik som både boken och filmen lett till är skådespelarna fantastiska och det är fascinerande att se hur fiktion kan skaka om verkligheten så mycket som Kim Ji-Young, Born 1982 har gjort.

Kim Ji-Young, Born 1982

Nämn gärna också några up and coming-regissörer som man borde ha koll på om man är intresserad av vad som händer inom asiatisk film. 
— Det finns väldigt många spännande regissörer och just nu är Asien väldigt trendigt i resten av världen, bl.a. i Hollywood.
Bland regissörerna som är med årets program skulle jag börja med mongoliska regissören Lkhagvadulam Purev-Ochir. Hon regisserade Mountain Cat, en kortfilm som vi visar före The Woman. Hon jobbar just nu på sin fullängdsdebut, som jag verkligen ser fram emot. Den har redan fått mycket uppmärksamhet och stöd från bl.a. TorinoLAb och Frankrikes filminstitut.
Sedan vill jag tipsa om den koreanska regissören Yoon Dan-b. Vi visar hennes debut Moving On i år. Hon är poetisk och skildrar starka mänskliga känslor på ett sätt som gör att betraktaren kommer att bära dem med sig länge. Jag kommer väl ihåg hur jag efter filmen tänkte: vi MÅSTE visa den i Sverige med AFF!
Jag har redan nämnt honom, men den burmesiska regissören Maung Sun (Money Has Four Legs) är ett självklart namn att hålla ett öga på! Och jag vill också nämna de sju regissörer som gjort Septet The Story of Hong Kong. De är bland Hong Kongs mest erkända regissörer, ikoner helt enkelt. Det känns nästan overkligt att ha alla sju på en och samma festival.

Asiatiska Filmfestivalen pågår från den 28 september till den 3 oktober. 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!