LeoVegas är ett börsnoterat GameTech-bolag som mottagit ett flertal prisutmärkelser för deras innovativa produkter. Produktutvecklingen sker från 3 städer i Sverige där varje kontor har sin egen unika design och atmosfär. Kontoret i Stockholm är i en klass för sig och har tidigare blivit nominerad till “Sveriges Snyggaste Kontor 2018” som är en årlig designtävling för kontorsmiljöer. Vi talade med två av projektledarna bakom det fantastiska inredningsarbetet, Michaela Fröberg och Camilla Bråneryd, om inspirationen och idéerna som influerade kontorets design och struktur.
Vad var den största inspirationen till designen och varför?
– Vår huvudsakliga inspiration var “femstjärnigt hotell möter casino” med ambitionen att skapa en elegant Vegas-känsla. Vi ville dessutom använda en uppdaterad variant på de klassiska casinofärgerna grönt och rött, därför skapade vi vår egen färgpalett; vinrött, smaragdgrönt och lejongult.
Vad är det första intrycket som besökare får när de kliver in i ert kontor? Tror du att man får en uppfattning om företaget i sig genom kontorets design?
– Vi skapade vårt mottagningsområde med tanken att det mer skulle kännas som en lobby i ett exklusivt hotell än ett kontor. Detta verkställdes genom att inkorporera våra färgteman och blanda många olika typer av material som sammet, mässing, marmor och glas. Den första reaktionen från besökare är oftast “wow!”, så vi känner att vi har lyckats med att åstadkomma den önskade atmosfären.
Kan du beskriva företagets kultur i några få ord? Hur passar kontorsmiljön in med denna kultur?
– Företagets kultur kretsar främst kring våra fyra kärnattityder. Huvudattityden är “We are Team Leo” och detta reflekterar sig i många beståndsdelar i vår design. Ett exempel är den hemkära och roliga stämningen i våra sociala utrymmen som spelrummet och bistron där anställda från olika avdelningar kan samlas och umgås. Detta betyder inte att funktionaliteten och produktiviteten inte har tagits i beaktning, tvärtom har den öppna planytan lett till en förbättring i kommunikationen mellan avdelningar, och med mötesrummen finns det lämpliga områden för diskussion och fokus.
Finns det några särskilda detaljer som personalen älskar med kontoret?
– Ljudsystemet som omfattar köket, lobbyn och toaletterna - musiken flödar genom hela kontoret och det skapar en upplivande atmosfär. Ett generöst antal tilltuggs- och kaffestationer finns dessutom utspridda över kontoret som gör det enkelt att i förbifarten greppa tag i en matbit och något att dricka. Ljusterapi-rummen är också väldigt uppskattade. Som ett GameTech-bolag i Sverige ville vi implementera högteknologiska lösningar, vilket ledde till att vi installerade tre av dessa rum som ger solsken och klar himmel under vinterns mörka månader.
Funktionalitet och fokus är två aspekter som spelar stor roll i en jobbmiljö, hur införlivades detta i designen?
– Hela kontoret har strukturerade plattor i trevliga och lugna färger. Grupperingarna med skrivbord är omgivna av ljudisolerande tyger, gröna skåp och växter som bidrar till att göra kontorsmiljön både vackert och funktionellt, samtidigt som det hjälper att förbättra fokusen när man jobbar.
LeoVegas handlar om att driva innovation inom industrin, finns det ett särskilt rum i kontoret som hjälper att inspirera personalen?
– Det finns inget särskilt rum för detta, däremot har varje utrymme i kontoret sin egen unika touch som hjälper med den kreativa inspirationen. Vår huvudsakliga inspirationskälla kommer från att dela idéer och kunskaper mellan olika avdelningar, och att ha arbetsutrymmen som uppmuntrar kommunikation och transparens bidrar till detta.
Finns det utrymmen i kontoret som designades för att skapa en samhörighetskänsla och binda folk samman?
– Vi har fyra olika umgängesytor; bistron, spelrummet, och två salongsrum. Bistron är huvudytan där folk samlas runt stora gemensamma bord. Umgängesytorna har designats för att skapa en välkomnande atmosfär och behaglig känsla med varma färger och mjuk textil.
Intrycket efter pratstunden med Michaela och Camilla är att LeoVegas, förutom strävan att erbjuda den bästa spelupplevelsen i mobilen, även vill vara det främsta företaget att jobba för inom iGaming-industrin.
Fotograf: Marcus Stork - Storkholm Photography.