Kreativa drömmar i Media Molecules nya "spel"

10:37 30 Jul 2019

Nöjesguiden har tittat närmare på Early Access-versionen av Media Molecules extremt ambitiösa ”spel” Dreams.

Engelska Media Molecule har alltid stuckit ut. Med debutspelet Ragdoll Kung-Fu kanske främst visuellt, men när de lanserade Little Big Planet tillsammans med Sony var det uppenbart att det här var en studio som kom till bordet från en helt egen vinkel. Little Big Planet var på ytan ett charmigt plattformsspel – men på djupet ett kompetent verktyg för att låta spelarna själva skapa. Skapa vad? Nästan vad som helst, visade det sig.

Det har aldrig varit lättare att skapa interaktiva verk än vad det är idag. Plattformar som Unity och Unreal erbjuder förhållandevis enkla lösningar för kreativa personer att bygga sina drömmars spel. Ofta tillhandahålls byggstenarna (allt från karaktärsmodeller och bandelar till ljudbibliotek och logiska maskiner) av användarna själva via integrerade marknadsplatser. Du behöver på riktigt inte längre vara animatör eller programmerare för att utveckla och lansera ditt eget spel (men det skadar inte om du är det). I ljuset av detta är Dreams fullständigt logiskt.

Att kalla Dreams för ett spel vore att sälja det kort. Visst, du kan spela saker i Dreams – men först och främst är det ett verktyg för att skapa. Antingen skapar du egna drömmar (Dream shaping), eller så testar du andras (Dream surfing). Hittar du något någon annan gjort som du vill remixa går det också bra (Dreams ser till att ge kudos till alla involverade). Media Molecules Alex Evans, technical director, har beskrivit Dreams som ett nytt sätt att skissa – fast för fler än bara de som kan rita eller måla. Rita och måla går naturligtvis också utmärkt att göra här, men du kan även komponera musik, animera, göra film och skulptera. Och säkert ännu fler saker som vi bara inte upptäckt än. 

Oavsett vem du är och vilka dina erfarenheter är kommer möjligheterna med Dreams att kännas kvävande till en början. Här finns så enormt mycket att upptäcka, så mycket att lära sig. Bara att lära sig navigera med Move-kontrollerna är till en början en förvånansvärt hög tröskel. Men sedan går det snabbt att ta sig vidare. Att bygga små varelser, placera dem i din hemmagjorda värld och se dem röra på sig är otroligt tillfredsställande. Och vill du inte själv lägga tid på att skapa objekt kan du bara söka efter sådant andra redan byggt och använda det istället. 

När Media Molecule skapade Little Big Planet hade de nog inte kunnat ana hur engagerat och kreativt gensvar de skulle få. Med Dreams försöker de utvidga verktygslådan ännu mer, och på så sätt lägga grunden för skapelser de aldrig kunnat förutse. Dreams befinner sig just nu i Early Access, men bland allt det som skapas finns redan smarta små mästerverk.

Av alla de magiska saker som Dreams redan gör (trots att det inte är färdigutvecklat) finns det en sak som sticker ut. Och det är tanken om att alla ska få vara med och skapa. Dreams är ett verktyg som leker med dig samtidigt som det lär dig saker. Och när du väl klättrat över de första trösklarna  är det som med allt skapande. Ju mer tid och engagemang du lägger in i det – desto mer får du tillbaka.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2019.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!