Konstmemes som feministisk markör

13:53 17 Apr 2015

Hateff Mousaviyan synar vårens stora meme-trend i sömmarna – och hittar överraskande nog en feministisk funktion bland all collegehumor.

I vår har internet fullkomligt kryllat av memes där folk skriver roliga bildtexter till gamla konstverk. Konton som @upfrombelow, @muralgranskaren och @medievalreacts har gjort succé på Twitter med sina vitsiga överskrifter. Detsamma gäller Mallory Ortberg, som har kört lite samma grej i sin kolumn på The Toast. Till och med New York Magazines luttrade konstkritiker Jerry Saltz har gett efter och blivit någon slags sofistikerad meme-generator på Instagram.

Gemensamt för de ovan nämnda är att de hyllas för sin positiva effekt på konsten. Inte för att regna på någons parad här, men jag köper inte idén om att de ”gör tråkig konst kul”. Dessa memes görs för att fiska likes och retweets, knappast för att på ett medvetet sätt blåsa liv i les beaux artes. Att, som Anna Furman i Huffington Post, sitta och försöka intellektualisera över konstkritikern Jerry Saltz Instagram-konto blir liksom bara krystat.

Vad skiljer egentligen Jerry Saltz från en snubbe som @thefatjewish, den okrönte kungen av collegehumor? Att hans syrliga bildtexter är tillägnade gamla konstverk istället för white trash och överviktiga? Krävs det bara så lite för att det plötsligt ska bli till upphöjd finsmakarhumor? Antagligen. Ibland är humor överraskande primitivt.

Att skriva tokiga bildtexter till gammal konst känns, åtminstone som humorform betraktat, som ett långt steg bakåt. Borde det här verkligen vara kul 2015? Hade vi inte kommit längre? Nåväl.

Trots den överhängande känslan av att denna regress kommer leda till att vi snart börjar fnissa åt kiss-och-bajs-skämt i runskrift finns det en mer positiv aspekt att lyfta fram – och det är den inneboende feminismen i Mallory Ortbergs och @upfrombelows alster.
 

Deras uttrycksform är bevisligen densamma. Gammal konst, rolig bildtext. Men medan @medievalreacts är sprunget ur den brittiska “LAD bible”-kulturen och @muralgranskaren diktar sina captions på en fånig fornsvenska, ser Mallory Ortberg och @upfrombelow till att sätta manligt fyllebeteende i ett nytt ljus.

Mallory Ortbergs inlägg “Women listening to men in art history” var i någon mån startskottet för hela den här trenden. I den tecknar hon en exposé över mansplainandets historia, ofta med en brännande träffsäkerhet. Svenska @upfrombelows tweets följer i exakt samma fotspår.

Till skillnad från Jerry Saltz Instagram finns det faktiskt anledning att slå på stortrumman här. För visst är det en bedrift att förena konst, internethumor och patriarkal kritik. Mallory Ortberg och @upfrombelow visar att det i allra högsta grad går att säga något om samtida strukturer genom att hålla upp en tillspetsad dåtid som spegel.

Vem kunde tro att memefierade oljemålningar från 1600-talet kunde fungera som feministiska markörer idag?

Läs även: "Så var 2014 på internet – selfiekultur, gamergate och Pharrells hatt"

Stad: 
Kategori: