“Jag tror att det bästa är att göra det man är bra på”

16:13 16 Sep 2018

Minimalistiska strategispelet Bad North markerar starten på Oskar Stålbergs och Richard Merediths indiekarriärer. Och det finns anledning att intressera sig för fortsättningen.

Kritvita klippor reser sig brant upp ur det spegelblanka havet. Den lilla ön bär bara tre små träd och en ensam byggnad, i övrigt är den tom. Det kanske inte ser ut som mycket, men det är i alla fall ditt. Ur dimman skymtar så inkräktarna. Först en liten båt, sedan en till. Ansiktslösa angripare vars enda mål är att ta sig i land och elda upp ditt hem.

Bad North är svenske Oskar Stålbergs första spel som indieutvecklare. Det är ett spel om vikingar där planerings- och prioriteringsförmågan ställs på prov. Men om det finns ett ord som beskriver Bad North bättre än något annat så är det ”rent”. Rent på ett avskalat, optimerat vis – utan att för den del ha estetiska brister. Efter en stunds samtal med Oskar känns det helt logiskt att hans första egna, riktiga spel blev så här.
- Jag tror att det bästa är att göra det man är bra på, förklarar han.

Oskar har alltid älskat att rita, men också alltid varit intresserad av system. Ekonomi, historia, geografi (”jag brukar sitta och titta på Google maps hur städer växer fram”). Han började sin bana som spelutvecklare på utbildningen The Game Assembly. Där handlade pluggandet till stor del om att göra projektarbeten tillsammans med andra studenter – något som både förberedde Oskar för arbetslivet och fick honom att inse att han egentligen borde ha en mer teknisk roll, som en så kallad technical artist. Och hans intressen och sätt får honom verkligen att framstå som den perfekta länken mellan programmerare och artister.

Från studierna gick Oskar till Malmö-giganten Ubisoft Massive. Hans praktik övergick snart i en faktisk anställning och även om det team som arbetade på The Division var enormt, så kände Oskar att han fick en slags ägandeskap över åtminstone sitt lilla ansvarsområde: spelets tredimensionella minikarta. Efter en någorlunda snabb sejour på UsTwo i Malmö bestämde sig Oskar för att hans Unity-experiment var värda att satsa mer än bara fritid på. Det var någonstans här som planen för Bad North formades. Några månader senare anslöt sig programmeraren Richard Meredith till projektet. Knappt två år senare var spelet klart.

– Det var ju lite av en chansning, men det har gått jättebra.

Det rena i Bad North syftar till spelets pragmatiska självbild. Det ser sig själv för bara exakt vad det är – ett minimalistiskt realtidsstrategispel – och sätter ramarna och gränserna exakt där. Det är aldrig någon fråga om vad du förväntas göra, det är bara upp till dig att göra det så bra som möjligt. För den som snabbt kastar ett öga på spelet verkar det kanske simpelt. För den som studerar det lite närmare är det ett imponerande hantverk. För den som är intresserad av att studera Oskars hantverk närmare finns det gott om material. Han tillhör kategorin utvecklare som är i det närmaste fullständigt genomskinliga och fyller nätet med bloggtexter, föreläsningar och informativa (och fantasieggande) gif-animationer och interaktiva scener.
– Jag gillar verkligen att visa upp och förklara vad jag gjort, berättar Oskar.

 Bad North är i skrivande stund ute till Nintendo Switch, Playstation 4 och Xbox One. Oskar och Richard kommer att fortsätta arbeta på spelet i ungefär ett halvår till innan de helt går vidare. Exakt vad som händer då vet inte Oskar, men han har flera idéer han skulle vilja utforska vidare. Om Bad North var någon slags indikator är det ingen chansning att säga att det kommer vara värt att fortsätta följa Oskars väg som spelutvecklare.

Bäst just nu

Spider-Man (PS4)
Drömmen om att få uppleva Manhattans myller högt från ovan, svingandes i en klibbig spindeltråd, är nog den jag burit med mig längst av alla. Insomniacs försök att uppfylla min dröm slutar nästan i perfekt guldstjärna. Småsaker skaver, men på det stora hela är 2018-års Spindelman en fröjd att uppleva.

The Messenger (PC, Switch)
The Messenger är ett plattformsspel i 2D där du styr en ninja vars familjs öde hänger på att du lyckas leverera ett meddelande till ett berg i fjärran öster. Metaleken med retropixligt generationsskiftande visar sig vara mer än bara en gimmick – här finns faktiskt ett spel att ha riktigt trevligt med.

Donut County (iOS, PC, PS4)
Ben Espositos evighetsprojekt Donut County är äntligen ute, och det är precis så myscharmigt som vi hade hoppats på. Flickan Mira och hennes tvättbjörnskompis BK ska öppna en munkbutik – och samtidigt försöka svälja hela världen i ett litet (men växande) hål. Nej, det är inte meningen att du ska förstå.

Two Point Hospital (Linux, PC, Mac)
Alltid drömt om att få driva ett sjukhus rakt ner i avgrunden – men för den delen inte varit intresserad av en karriär som landstingspolitiker? Two Point Hospital är en andlig uppföljare till klassiska Theme Hospital, där humor är en lika viktig egenskap som organisationsförmåga.

Divinity: Original Sin 2 (PC, PS4, X1)
Riktigt matiga och maffiga rollspel är inte något den moderne konsolspelaren kan välja och vraka mellan – och därför är lanseringen av Divinity-uppföljaren Original Sin 2 något att placera högt på inköpslistan. Spelas med fördel tillsammans med vänner.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!