I den bruna skuggan av Skånetrafikens superbussar

16:51 21 Nov 2017

Nyheten om Skånetrafikens fortsatta satsning på elbussar är förstås toppen, men smutsas ner av reklamsamarbetet med SD, menar Hateff Mousaviyan.

I dagens Sydsvenskan kan man läsa om att "Malmö ska få fem nya expressbussar på tio år". Det är en odelat positiv nyhet, ty det visar att företaget tar sin del i klimatarbetet på allvar. Men... samtidigt som Skånetrafiken bör hyllas för sitt gröna engagemang går det att ifrågasätta vad som har hänt med deras devis om att de vill åt en "öppen och välkomnande miljö".

Den senaste veckan har nämligen flera läsare mailat in och gjort oss uppmärksamma på att en kampanj signerad Sverigedemokraterna pryder baksidan av många stadsbussar i Malmö.

För två år sedan, då Skånetrafiken, till skillnad från SL i Stockholm, valde att inte använda sig av SD:s anti-tiggarkampanj i kollektivtrafiken lät det annorlunda.

– Kollektivtrafiken ska uppfattas som en öppen och välkomnande miljö, både av resande och vår egen personal. Därför anser vi inte att en kampanj av detta slag passar in på våra bussar, förklarade affärsområdeschef Jan-Åke Bergmark på Skånetrafiken för SVT då.

Att detta ställningstagande inte gjordes av ren antirasism eller ett värnande om "välkomna miljöer" som sådana blir uppenbart när vi når Camilla Bunke, medlem i Skånetrafikens ledningsgrupp, över telefon. När nu SD har producerat en, låt kalla det, "rumsren" annons ser hon inga problem med att köra runt med den på Malmös bussar.

– Vi har lagt upp riktlinjer för vad som gäller. Vi har inget generellt förbud mot politisk reklam, men däremot ska man komma överens med oss om det är något som kan uppfattas som stötande, rasistiskt eller sedessårande, säger Camilla Bunke.

Bunke förklarar också att det inte är Skånetrafiken själva som handplockar sina reklampartners, utan att alla reklamkampanjer tas in via det externa mediebolaget Clear Channel.
– Enligt avtalet kan vi inte ha synpunkter på att det är politisk reklam, däremot kan vi ha synpunkter på budskapet.

Jag förstår. Men nog måste ni fortfarande ha möjlighet att avböja en sådan här reklamkampanj?
– Vi kan enligt avtalet inte säga nej till saker som inte har ett stötande budskap eller innehåll.

Du tror inte att SD som avsändare, oavsett om just den här reklamkampanjen var öppet rasistisk eller inte, kan tolkas som stötande av många?
– Jag kan inte uttala mig om olika politiska partiers åsikter, vi är neutrala och har följt de riktlinjer som vi har satt upp.

Vad säger du om jag säger att det är svårt att se er hållning som särskilt neutral med tanke på hur Sverigedemokraternas politik ser ut?
– Det kan jag inte kommentera. Vi har som sagt inget generellt förbud mot politisk reklam och vi har fortfarande yttrandefrihet i Sverige.

Nog är det fascinerande hur man pallar gå över byråkratisk eld för att lyckas driva igenom ett gäng nya elbussar, men inte ens vill lyfta ett finger för att framstå som intresserade av att vara antirasistiska? Det där reklamavtalet med Clear Channel är liksom inte grundlagsfädernas konstitution, det går rimligen att omförhandla. Och även om vi må ha yttrandefrihet i Sverige betyder det inte att det är censur bara för att man väljer att inte ge utrymme till ett parti som, av allt att döma, gärna skulle vilja strypa just yttrandefriheten.

Detta är en krönika. Åsikterna som förs fram i texten är skribentens.

Du har väl inte glömt att följa Nöjesguiden på Facebook?

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!