Härlig tid för scenkonst

Redaktion 12:40 29 Jan 2009

 Peter Lloyd

Alla vinterns storhelger med fet matfrossa och flödande skumpa är bakom oss. Filmfestivalens sista två dagar nosar som allra hastigast på februari, men stänger sedan sina portar igen för ett helt år.Alla vinterns storhelger med fet matfrossa och flödande skumpa är bakom oss. Filmfestivalens sista två dagar nosar som allra hastigast på februari, men stänger sedan sina portar igen för ett helt år. Tur då att årets kortaste månad är en riktigt härlig tid för scenkonst i Göteborg. Premiärerna duggar tätt och gästscenernas repertoarer är proppfulla. Det finns ingen ursäkt. Infria ditt nyårslöfte om att bli en bättre människa och låt det nya året inledas med massor av välbehövlig kulturell spis.

1. Apberget
Angereds Teater, spelas den 12 februari–8 maj
Angereds teater vänder sig återigen mot den yngre och ofta teaterskygga publiken med Anders Duus pjäs Apberget som hade sin urpremiär med Riksteatern 2005. Om tolkningen blir ens hälften så intressant och angelägen som Angereds alldeles fantastiska The Mental States of Gothenburg för ett par år sedan, är jag mer än nöjd. Andas existentialism för högstadiekidsen och förhoppningsvis också för alla oss andra som minns hur det var. Rolf Sossna från Masthuggsteatern gästspelar som regissör, vilket i sig känns lovande.

2. Ballerinan och Simone Weil

Teater Trixter, spelas den 11–26 februari
Teater Trixter är äntligen tillbaka och det med en nyskriven pjäs om balett och filosofi. Låter onekligen som en spännande kombination. Inga-Bodil Hermansson Hässler spelar och dansar enda rollen. Karin Blixt står bakom såväl text som regi.

3. Amadis
Pustervik, Utomjordiska och Per Andersson, spelas den 12–18 februari (dock ej den 15 februari)
Att denna föreställning har en regimamma och regipappa tycker jag är så fint att det bara måste få stå först. Och sist. Utomjordiska Barockoperans samarbete med komikern Per Andersson resulterar i föreställningen Amadis, baserad på 1600-tals operan med samma namn. Om till exempel olidlig förälskelse och storslagen självömkan, två av mina favvo-ämnen. På scen: Mia Edvardson, Elisabeth Holmertz, Anna Jobrant, Jakob Albinsson, Per Buhre, Tore Norrby, Torbjörn Stenberg, Haga motettkör, Utomjordiska barockorkestern. Regimamma är Per Buhre och regipappa Per Andersson.

4. Hunger
Nya studion, spelas den 23 januari–21 februari
Nya studion goes fri teatergrupp och bjuder in nordiska konstnärsnätverket Mindgroup vilka enligt uppgift vill bryta och utmana teaterkonventioner, jobba manusfritt och sträva efter utvecklandet av en politisk teaterscen i Norden. Jag blir automatiskt misstänksam mot ett sådant manifest. All konst bör väl bryta konventioner och allt, precis allt är ju politik. Men trots detta, kan jag inte låta bli att bli smått nyfiken på resultatet.
Mindgroup är Egill Palsson, Martin Eriksson, Daniel Wedel och Schiessl. Dessa herrar ansvarar tillsammans för text, regi, scenografi och kostym.

5. Är du sedd? – En föreställning om seendet
Atalante, den 13 februari klockan 19
Mats Nordlunds examensarbete från Valands konsthögskola är något så udda som en dramatiserad konstutställning. Föremålen på scen är därmed inte scenografi utan konstnärliga objekt. Dramatiseringen sägs vara mer av dans- än teaterkaraktär och behandlar seendet i dess olika former. Är du bevakad eller bekräftad? Föreställningen följs av opponering.

/Linda Isaksson
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!