Guide till modejournalistik

14:22 26 Sep 2013

modejournalistik.jpg

Modejournalistik har varit ett hett debattämne de senaste åren. Men inte bland modejournalister. Där är det tyst som i graven.

Det kan bero på att folk är upptagna med att frilansa sönder sig, alternativt har skelett i garderoben som man helst inte vill exponera. Den som kastar den första stenen, och så vidare. Det här är dock inte ett debattinlägg, utan en guide till alla där ute som vill skriva om mode. För pedagogikens skull är den uppdelad i två guider, en snäll för idealisten och en falsk för karriäristen.  

 

Den snälla guiden

 

1. Fundera över vilken typ av modejournalistik du vill skriva. Vill du skriva visningsrecensioner? Vill du anknyta till kultur och samhälle? Vill du skriva om shopping? Fundera över vad som är din ”grej” och skriv om det, på det sätt som du tycker är bäst, inte på det sätt som du tror att folk förväntar sig.  

 

2. Läs på. Du kommer att få helt nya referenser som få andra orkar leta upp. Läs inte bara artiklar på internet. Gå till biblioteket och låna modevetenskapliga böcker, läs rapporter om rättvis handel och om hur modesystemet funkar. Läs på om konst och estetik. 

 

3. Skriv även om du inte har någon uppdragsgivare än. Skriv en blogg, även om det kanske är lite omodernt. Du blir inte modejournalist på Instagram. Enda sättet att lära sig att skriva är att skriva, skriva och skriva. Skriv på det sättet som du skulle vilja skriva i din drömtidning. På det sättet visar du att du kan. Var inte slapp bara för att det är på internet. 

 

4. Var inte rädd för att utmana systemet. Eftersom alla är väldigt otrygga på sina positioner i ”branschen” finns det många oskrivna regler och ritualer som kan göra en nervös. Men strunta i dem, de är inte relevanta för ditt skrivande. Var respektlös när det krävs och ge respekt åt de som förtjänar det. Undvik PR-personer. PR är deras jobb, men du står inte i tacksamhetsskuld till dem bara för att du fick komma in på en modevisning en gång. 

 

5. Var kritisk mot modesystemet. Fundera över din position och hur du ställer dig till branschens mest tveksamma skrymslen och vrår. Din uppgift som modejournalist är inte att till varje pris försvara mode som fenomen. Det behövs inte, det finns överallt ändå. Nittiotalet är över. Fundera över vem du gör en tjänst när du till exempel skriver en superambitiös och poetisk recension av en J.Lindeberg-visning.  

 

Den falska guiden

 

1. Fundera över vilken typ av modejournalistik som är enklast att göra sig ett namn inom. Vad saknas i svensk modejournalistik idag? Om du är kreativ kommer du att bli uppmärksammad förr eller senare, eftersom att allt, och jag upprepar allt, ser likadant ut.  


2. Läs internationella tidningar och ”inspireras” till ämnen. Ju obskyrare desto bättre. Det är ingen bra idé att inspireras av Suzy Menkes senaste text från International Herald Tribune. Men förankra alltid ämnet i en svensk kontext, annars blir det helt irrelevant för en svensk läsare. 

 

3. Lär känna assistenter och folk som jobbar åt fotografer, designers och stylister. De har ofta högst ambivalenta känslor inför sina arbetsgivare då de har dåliga arbetsförhållanden, låg lön och ofta har chefer med konstig syn på vad de kan be om, typ gå privata ärenden eller passa barn. De kommer att ge dig information, skvaller och en god insyn i branschen. 

 

4. Var inte rädd att kritisera folk som är äldre och kreddigare än dig. De är alltid extremt ängsliga och kommer att uppfatta det som att du är ”den yngre generationen” och antagligen vilja rekrytera dig. De kommer dessutom att bli smickrade för att du bryr dig. Det är också ett sätt att positionera dig som en ”intressant skribent med saker att säga”.  


5. Var beredd på att du kan behöva skriva lite gratis i början. Det är utbrett att modetidningar utnyttjar att unga är ”hungriga” genom att låta dem skriva gratis notiser. Men erbjud dig inte att göra det frivilligt, du måste låtsas som att åtminstone du tycker att det du skriver har ett värde. Fråga alltid om arvode först. Var inte blygsam. Och skriv inte mer än några få texter gratis för en och samma tidning. 



Texten publicerades även i Nöjesguiden #8.
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2013.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!