Dunja Vujović: ”Det tog mig 30 år att förstå att manusförfattare är ett yrke”

12:29 9 Sep 2021

Hur skriver man ett remake-manus? Nöjesguiden har pratat om det med en av hjärnorna bakom nya Vinterviken

En av 90-talets största svenska biosuccéer har fyllt 25 år och kommer i en uppdaterad Netflix-version. För det nya manuset till Vinterviken står Dunja Vujović som även arbetar med utveckling av tv-serier för TV4 och CMore.

Vinterviken, då i regi av Harald Hamrell och nu av Alexis Almström, är en filmatisering av Mats Wahls bok från 1993. En kärlekshistoria mellan två tonåringar – den välbeställda Elisabeth från Bromma och den fattige John-John från ”de södra förorterna” – som hamnar i samma gymnasieklass. Jag frågar manusförfattaren Dunja Vujović om hennes relation till boken och filmen från 1996. 
– Jag har nog sett hela processen som en form av bearbetning av romanen. Mats Wahls bok är och har varit en stark upplevelse för många ungdomar och vi ville ge hans karaktärer en ny chans att berätta sin historia. Men vi har såklart med tributes till den gamla filmen.  

Tycker du verkligen vi ska återuppliva dramat om John-John från förorten och Elisabeth från Bromma? Känns inte konceptet en smula förlegat? 
– Nej, det känns helt on the money. Slå på nyheterna – det är allt vi pratar om, "förorten" och ungas framtidsmöjligheter. Men till skillnad från den becksvarta skildring som ofta görs, har Vinterviken styrkan att det är ett romantiskt drama.

Hur har ditt arbete med manuset sett ut? Har det varit svårt att förnya det?
– Det är svårt att prata om processen utan att avslöja filmens handling. Jag har nog mest sneglat på verkligheten, men också en del inåt. Jag tror att både Alexis och jag har gett mycket av oss själva till den här filmen, för att ge karaktärerna liv och nerv. Vi är båda två John-John och Elisabeth på många olika sätt, och känner man oss så tror jag det är ganska tydligt. Write what you know som de säger. Det svåraste var nog att hitta en balans mellan det förhöjda och det realistiska. För mig var det viktigt att vi berättade en historia som var romantisk och episk, men fortfarande sann och äkta. 

Vad tycker du receptet är för att – som Jan Holmberg nyligen uttryckte det apropå remaken av Scener ur ett äktenskap – göra en bra remake som både har samma DNA som originalet och är oberoende av förlagan? Är det inte en omöjlig ekvation att få ihop? 
– I slutändan är resultatet det enda som spelar roll, om den enskilda filmen är högkvalitativ, och då är det mindre viktigt om man har varit oberoende originalet eller identifierat DNAt korrekt kan jag känna. 

Hur kommer det sig att du blev manusförfattare? 
– Det tog mig nästan 30 år att förstå att manusförfattare är ett yrke, och då hade jag redan en utbildning och jobb, men hjärtat ville annat. När jag dessutom insåg att CSN var villiga att låna mig mer pengar för att plugga manus, så visste jag att jag var tvungen att ta chansen. Helt plötsligt kändes det möjligt för en nörd som mig att få jobb inom filmbranschen. 

Under SFI:s höstpresentation sa Anna Serner att svensk film är, citat: skitbra och att "vi" ska vara väldigt stolta över den. Håller du med henne?
– Jag har svårt för generaliseringar om hur saker ter sig på gruppnivå. Sanningen är att viss svensk film är dålig, viss svensk film är helt okej och viss svensk film är världsklass. Men jag upplevde på höstpresentationen att det fanns många långfilmer som kändes väldigt spännande, som TigrarSabayaLenaKnackningarClara SolaBellum och flera andra. 

Det har pågått en evig diskussion om huruvida det skrivs dåliga manus i Sverige. Att det saknas personligheter och originella idéer. Och såklart att det ser bättre ut i grannländerna. Har du några tankar kring det
– Ligger det inte i vår natur att tycka att vi antingen är världsbäst eller världssämst på något? Så det kanske vänder och vi kommer börja prata om det svenska manusundret snart. Man kan bara gneta på och hoppas!. 

Vinterviken har premiär på Netflix den 8 september.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2021.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!