Foto: Gustav Broström.

Det här är Tvålkungen

Redaktion 10:16 18 Feb 2021

Under ett års tid har producenten Gunnar Harrius följt Tom Flumé – elitsimmaren som satsat allt han äger och har på att bygga ett tvålföretag. Nu finns hela historien som podd.

Tom Flumé är en före detta elitsimmare som i samband med ett besök på gymmet tyckte sig se en lucka i tvålmarknaden. Allt skulle antingen vara billigt eller fokuserat på skönhet, inget mellanting. Som den tävlingsmänniska han är gick han inte bara hem och grymtade något om att "någon borde göra något åt saken", utan han gjorde något åt saken. Tom sade upp sig från sitt jobb och startade hudvårdsvarumärket Moss & Noor, som enligt honom själv ska vara en sportig men samtidigt avancerad duschtvål. 

Ett modigt drag, absolut. Särskilt då han själv inte trodde särskilt mycket på sin egen idé.
— Den är väl tre av fem. Men den är bra nog för att inte falla på idéstadiet. Jag tror inte det finns några femplusidéer, säger Tom.

Moss & Noor, som Toms tvålföretag nu heter, är ett av alla 70 000 nya bolag som startas i Sverige varje år. I podden Tvålkungen berättar Tom öppet om allt bakom startupbranschens förgyllda kulisser. I sju avsnitt får lyssnaren följa Toms resa från namnförslag och produktutveckling, genom personliga tragedier till möten med investerare. 

Podden skildrar en jakt på framgång som visar sig mer svårfångad än Tom från början hade trott. 
– Det har varit som en religiös upplevelse nästan. Nu är jag inte troende men kan tänka mig att det är som att bikta sig. Berätta allt för någon jag egentligen inte känner, fortsätter Tom.

Tom har tidigare jobbat på bland annat Great Works och Wonderboo. Moss & Noor, som grundades 2019, är hans första egna bolag. Planerna för detsamma är icke desto blygsammare.
– Vi ska bli hudvårdsindustrins motsvarighet till Nike.

Tvålkungen hade premiär den 1 februari, och nya avsnitt släpps varje torsdag.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2021.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!