Uncharted 2: Among Thieves

Johan Hallstan 14:36 28 Oct 2009



Uncharted brukar beskrivas som en slags korsning mellan Tomb Raider och Indiana Jones, utspädd med kuta-skjuta-ingredienser à la Gears of War.

Men där Drake's Fortune gav ifrån sig matinévibbar med lummiga djungel-kulisser och flörtigt charmtugg mellan huvudkaraktärerna, öser uppföljaren Among Thieves på i storbudgetstil. Sökandet efter mytomspunna Shangri-La tar hjälten Nathan på en backpackingtur genom Asien som skulle ge Tintin resfeber. Borneos våta djungler, ett turkiskt museipalats, ett krigshärjat Katmandu, snöiga bergslandskap – omväxlingen är stor.
Miljöerna Naughty Dog bygger upp är oförskämt vackra. I stort sett hela presentationen är lika imponerande, med svepande orkestermusik och ovant välskrivna dialoger. Det är svårt att inte dras med i Nates busiga jargong när han med glimten i ögat – och tröjan halvt instoppad i byxorna – springer parkour bland igenväxta ruiner, knäpper skurkar och fäller putslustiga kommentarer.
Hela konceptet är liksom mer genomtänkt, med en finare taktkänsla än förut, då Drake's Fortune ibland framstod som en bisarr hybrid av lättvindiga flörtar och skoningslösa massmord av lokala piratgäng. Uncharted 2 målar med större pensel på större duk. Resultatet hamnar någonstans mellan en Indiana Jones eller Den vilda jakten på stenen för 2000-talet. –JH

Utvecklare: 
Stad: 
Genre: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.

 

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!