Dark Souls 2

Michael Gill 17:12 29 Apr 2014

 

spel-dark-souls-2.jpg
 

Dark Souls-serien (och dess föregångare, Demon’s Souls) kommer från en annan planet. Eller åtminstone från en annan tid. En tid då spel innebar en utmaning, något du övervann. Det är nämligen så att du förtjänar respekt om du har klarat Dark Souls. I många andra samtida spel räcker det med att blunda, trycka på x-knappen och vänta lite för att ta sig förbi slutbossen. Att bege sig in i Drangleics förtrollade värld är som att beväpna sig med en träpinne och sedan låta omsluta sig med all tänkbar jävlighet. Svårighetsgraden kräver sitt tålamod, men belönar också desto mer. Varje steg du tar framåt, hur litet det än må vara, är ett som krävt blod, svett och (stundtals) tårar. Lustigt är att serien har gått från kultklassad importskatt till inflytelserik inspirationskälla för nutida spelskapare – kanske är det här cirkeln sluts.


Ungefärligt pris: 529 kronor
Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.