Venus Anon – Nocturnal

Hugo Göthberg 13:28 27 Mar 2023

Syrsor, hundskall och en bil som drar förbi dig in i sommarnatten. En mjuk och besjälad röst dansar över trumslag och den mjuka pianoslingan. Vi har klivit in i ett ljudlandskap som sätter scenen i ett villaområde någonstans på västkusten. Suburban song (intro), fångar dig direkt och är tonsättande för Venus Anons nya mixtape, Nocturnal. Avslappnat och rakryggat visar hon varför hon är artist att hålla ett nära öga på i musiksverige.

Det är lite som att sväva på moln när man lyssnar på Venus Anon sjunga. Sättet hon sjunger på är luftigt men med ett djup, blygsamt men självsäkert. Det är vackert och hennes röst gifter sig perfekt med produktionen på Nocturnal. Det är modern r’n’b med inslag av bland annat pop och indie. Hennes sound är uppfriskande och unikt ur ett svenskt perspektiv. Samtidigt låter det nutida ur ett internationellt perspektiv som i drum-n-bass influerade Jessie, som för tankarna till PinkPantheress,

Gästinslagen av Boko Yout på Sequel och Alma på Better place känns båda högst naturliga och lyckas amplifiera två av mixtapets redan starkaste låtar. De tillför båda en snygg kontrast till mixtapet samtidigt som de förblir i samspel med Venus Anon.

Tematiskt bearbetar Venus Anon ämnen som kärlek, såklart, men också tyngre ämnen som generationstrauman och medberoende. Till synes ganska tvära kast mellan ämnen men det går obemärkt förbi när Venus Anon skickligt förflyttar sig mellan dem. Denna skicklighet återspeglar ett tryggt lugn från artisten och det förblir en röd tråd genom hela projektet. Denna trygghet och den ständigt målande ljudbilden bäddar in Nocturnal i en alldeles utsökt förpackning. Med en tydlig vision tar Venus Anon med dig bort från villaområdet där vi började, in till sin värld, och jag vill inget annat än att stanna.