Terra – Livslinjen

Greta Olsson 12:00 21 Oct 2023

Terra är indierockbandet från Göteborg som tog sig an den svenska musikscenen 2015 och har sakta men säkert vuxit sig större och större. Nu åtta år efter debuten kommer deras tredje album Livslinjen. Deras allra första singel från 2015 heter Här kommer natten och osar gammal klassisk svensk indierock med träffsäker text och den där källarlokal-känslan. Själva beskriver Terra sin musik som replokalsmusik, så nu får vi se om Livslinjen har den känslan.

Plattan börjar mycket starkt med titelspåret Livslinjen och den är verkligen träffsäker. Den, likt albumet i stort, är som en livskris — fast på ett bra sätt. Det är många tankar som får ta plats i låten och på skivan samtidigt. Allting är träffsäkert och beskriver en väldigt relaterbar vardag. Ett exempel är textraden “En dag ska allt betalas, misstag, synder och svek och min skuld till Klarna” på låten Terra. Det beskriver livet i en fin indierock-skrud.

Bandets tidigare släpp har varit lite hårdare med mer rockinslag medan detta album känns lättare och bredare. Vissa skulle nog argumentera att det är ett steg tillbaka i utvecklingen, men jag vill hävda att det känns alldeles rätt när det gäller Terra. Lugnast på plattan är Fula sidor som låter som Olle Ljungström och Solens kärleksbarn. Kött & blod är en otrolig låt om kärlek när den suger, och den är bäst på plattan.

Livslinjen är verkligen Terras bästa skiva hittills! Det är svensk indie i toppklass och man borde verkligen spetsa sina öron för detta band om man inte hunnit det innan. Det är autentisk musik som beskriver den alldagliga vardagen som de allra flesta kan relatera till. Det är också den röda tråden för de riktigt framgångsrika svenska banden och artisterna i samma genre. Såsom Håkan Hellström och Broder Daniel. Göteborg har med Terra tagit tillbaka den svenska musikscenen i sitt grepp med sin replokalsmusik.