Ministry - AmeriKKKant

Christoffer Bertzell 09:26 10 Mar 2018

Även om Al Jurgensen numera ser ut som en mentalpatient från en postapokalyptisk värld där Mad Max agerar är hans brutala kritik av världsläget alltid underhållande. När han laddar bössan med verbala attacker mot det amerikanska samhället är det framför allt Donald Trump i korshåret. Ovanligt nog så bryter han upp sin ilska med en hyllning av Antifa, vilket förtar lite av hans cyniska charm då denna slugger tar ställning. Som vanligt balanserar Ministry på gränsen mellan att vara antingen väldigt experimentella eller direkta. Tyvärr har bandet alltid haft en tendens att dra ut på sina låtar för länge. De må producera effektiva riff, men innehållet är för tunt att bres ut så långt.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift