FKA Twigs – Caprisongs

Emma Thimgren 22:16 15 Jan 2022

Som många andra den senaste tiden har nu även FKA Twigs släppt en mixtape. Kanske är det ett sätt att slippa allvaret som albumtituleringen tillskriver musiken, en slags mellanlandning innan ett nytt album. Men när den dessutom är så långt som 17 spår känns kategorin rätt krystad.

Twigs släppte senast ett album 2019, Magdalene som både var bombastiskt och allvarligt i sitt mörker. Den här gången är musiken betydligt mer lättsam och sökande. För trots att FKA Twigs går i bräschen för modern experimentell musik, är det här utforskande på ett helt nytt sätt.

Mixtapen CAPRISONGS handlar om att hitta tillbaka till sig själv efter ett destruktivt förhållande, mitt i en isolerande pandemi. Hon kallar det ”en resa tillbaka till sig själv”. Ju längre jag lyssnat igenom samlingen förstår jag mer och mer formatet. För det här collaget av ljud, genrer och influenser hade kanske inte platsat in någon annanstans och förblivit utkast.

Det var inte heller meningen att musiken skulle släppas, hon hade tröttnat på sin självutlämnande musik. Hon började därför experimentera med att väva samman ljudklipp för att ha något att göra. Klippen varierar från miljöljud till hela konversationer med hennes vänner. Producerat har Twigs gjort med hela 22 andra producenter, och hon menar sig återigen ha hittat kärleken till musiken.

Som helhet är samlingen behagligt mjuk, men håller nog större personlig signifikans än en kollektiv verkshöjd. Visst har den strösslats med en del mer renodlade hits som bryter av snyggt. Men den lyssnas bäst på i kronologisk ordning som en slags ljudbok eftersom den följer en så tydlig berättelse. Det är helt enkelt ett fint verk, men inget som kommer snurra på repeat i mina lurar.