Extra, extra! Publikation använder dumprovokativ krönikör för klick och reklamintäkter! Read all about it!
Detta är alltså en av dagens snackisar i sociala medier: en Stephen Merchant-look alike har skrivit ett stycke medvetet korkad text enbart för att röra upp känslor. Vilket fått önskad effekt. Folk blir sura och delar krönikan som skrivits för att folk ska bli sura och dela den (i skrivande stund är den uppe i tusen delningar på Facebook), Helsingborgs Dagblad tackar för klicken och krönikören gnuggar girigt sina händer medan han planerar hur han ska succépeta i myrstacken nästa gång. Det är den mediala motsvarigheten till killarna i mellanstadiet som alltid vrängde sina ögonlock ut och in för att de visste att alla skulle bli äcklade. Det var maximal uppmärksamhet för minimal ansträngning.
Det här kanske är en galen idé, men hur vore det om man lade sin ryggmärgsreaktion åt sidan och istället besvarade den här sortens billiga klickbaitande med ett ”Nice try!” och inte bidrog till att göra ännu ett vrängt ögonlock viralt? Lite som min klassföreståndare Tord suckade uppgivet varje gång någon kom och skvallrade på ögonlocksvrängaren: "Skit i honom så tröttnar han snart."