Det har inte ens hunnit bli dags för julkampanjerna och hashtaggen #reklamera som låter dig reklamera sexistisk reklam till Svenska Kvinnolobbyn är redan din bästa vän på internet.
Igår spreds bilden på Sturegallerians Fars Dag-kampanj som minst sagt väckte ett antal frågor, t.ex. hur avsändaren egentligen tänkt och vilket år det är. För att få svar på de här frågorna mejlade jag Sturegallerians marknadsansvariga:
------- -------- --------- -------- -------- ---------
Hej Maria, idag har er Fars Dag-kampanj uppmärksammats i sociala medier då och gett upphov till diverse frågetecken. Vore jättebra om du ville besvara några frågor till Nöjesguiden.se.
Texten "Please, please him" ackompanjeras av en bild på ett par trosor. Vanligtvis innebär Fars dag att barnen firar sin pappa och eventuellt även köper presenter. Är tanken att man ska behaga sin pappa genom att köpa dessa till honom?
Är tanken i själva verket gränsöverskridande, att man uppmuntrar till okonventionella underkläder till sin pappa?
Kommer du att köpa de här trosorna till din pappa?
------- -------- --------- -------- -------- ---------
Det är olyckligt om vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter.
Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment- ett sk disruptivt kommunikationsgrepp- som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ty i dagens intensiva mediaklimat behövs ibland mer än bara konventionella grepp för att sticka ut i bruset. Ett val vi idag ångrar och ber om ursäkt för och därmed dragit tillbaka.
Vänligen,
Maria
------- -------- --------- -------- -------- ---------